tirsdag 28. juli 2015

Bruk og kast tap sammen

Det gamle veikartet mitt var nesten helt i stykker så jeg har tapet det sammen. Kartet har jeg kjøpt i 2007 da jeg kjørte med bilen min fra Nederland til Norge for første gang. Jeg hadde ordnet sommerjobb i Drangedal kommune. Det var en fantastisk og vidunderlig opplevelse, og grunnen til at jeg har begynt å undersøke om jeg kunne bo permanent i Norge. Drøyt ett år senere har jeg brukt kartet igjen da jeg kjørte fra Nederland til Norge med bilen min fullpakket med det aller mest nødvendige. Flyttebilen skulle følge etter noen uker senere. Jeg hadde fått fast jobb som kulturkonsulent i Etnedal kommune og fikk leie hus der. I årene etterpå ble det flere innenlandske flyttinger (sukk) og flotte ferier i eget land. Kartet ble flittig brukt og falt nesten fra hverandre til slutt. I stedet for å kaste det og kjøpe nytt, har jeg fikset det med litt tape. Nå er det ett kart igjen som kan vise meg veien i flere år fremover. Marco har spurt meg flere ganger om jeg vil ha bilnavigasjon, men den trenger jeg ikke. Jeg bruker heller kartet mitt for å finne veien. Det er enkelt, effektiv og svært miljøvennlig!

Mijn oude wegenkaart hing in stukken aan elkaar dus heb ik 'm aan elkaar geplakt met plakband. De kaart heb ik in 2007 gekocht toen ik voor de eerste keer met mijn auto van Nederland naar Noorwegen reed. Ik had een zomerbaan geregeld bij de gemeente Drangedal. Het was een fantastische en schitterende belevenis, en reden dat ik ben gaan onderzoeken of ik permanent in Noorwegen kon gaan wonen. Ruim een jaar later gebruikte ik de kaart weer toen ik van Nederland naar Noorwegen reed met mijn auto volgepakt met het aller meest noodzakelijke. De verhuiswagen zou een paar weken later volgen. Ik had een baan gekregen als beleidsmedewerker cultuur bij de gemeente Etnedal en kon daar een huis huren. De jaren erna volgden vele binnenlandse verhuizingen (zucht) en mooie vakanties in eigen land. De kaart werd geregeld gebruikt en viel uiteindelijk bijna uit elkaar. In plaats van weg te gooien en een nieuwe te kopen, heb ik de kaart opgelapt met een beetje plakband. Nu is het weer één kaart die mij nog vele jaren de weg kan wijzen. Marco heeft mij vele malen gevraagd of ik autonavigatie wil hebben, maar die heb ik niet nodig. Ik gebruik liever mijn kaart om de weg te vinden. Dat is eenvoudig, doeltreffend en heel milieuvriendelijk! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar