torsdag 19. mars 2015

Verjaardagsfeestje

In Noorwegen is het gebruikelijk om je verjaardag op volwassen leeftijd om de vijf jaar te vieren: op elk tiental en de helft ervan. Aangezien ik dit jaar 45 zou worden, wilde ik het volgens de Noorse traditie wat uitgebreider vieren met een feestje. Omdat ik doordeweeks jarig was, heb ik mijn verjaardag in het voorgaande weekend gevierd. Ik had drie bevriende stellen uitgenodigd. Het kwam in zekere zin goed uit dat ik sinds 1 maart zonder werk zit, want zo kon ik het feestje op mijn gemak voorbereiden. Op de dag zelf was het hele huis schoongemaakt, de inkopen gedaan, een deel van het eten voorbereid, de kamer versierd en de tafel gedekt. We konden zelfs nog een wandeling maken. Om 18.00 uur werden de gasten ontvangen met roze bubbels. Ondertussen maakte Marco het eten klaar.


Voor de gelegenheid (en het gemak) had ik een typisch Noorse feestmaaltijd samengesteld met als hoofdgerecht karbonadeburgere (luxe Noorse hamburgers) met gebakken uitjes, festblanding (een groentenmix van broccoliroosjes, erwtjes en peultjes), mandelpoteter (amandelaardappels), bruine saus en tyttebær (vossenbessencompote). Als toetje hadden we riskrem (rijstepap waar heel veel slagroom doorheen geroerd is) en rode bessensaus. Hier werd de Noorse traditie doorbroken door de koffie en de thee pas te serveren na het dessert, met likeurtjes en bonbons. Na het tafelen werden de gasten verzocht zich naar de zithoek te bewegen voor de spelletjes.

Om de beurt moest ieder een woord uitbeelden in gebarentaal en de rest moest raden wat het was. Bij het volgende spel moest een woord getekend worden. Er was geen gebrek aan creativiteit en vindingrijkheid. Dit zorgde voor hilarische tafrelen met veel gelach en plezier. De Nederlandse taal werd verrijkt met het woord "Volvo-emigrant".

Bij het laatste spel moest iedereen een woord verzinnen voor zijn of haar buurman. De persoon in kwestie moest het woord raden door vragen te stellen waarop slechts ja of nee geantwoord mocht worden. Toen na de eerste ronde de tuinkabouter, de zonnestraal en de gloeilamp wisten wie ze waren, kwamen we er achter dat het al 00.30 uur was. Het was tijd om de gasten uit te zwaaien. Ik kan terugkijken op een zeer geslaagd feestje en daardoor ben ik met een grote glimlach op mijn gezicht mijn 45ste jaar ingegaan.

I Norge pleier man å feire ens bursdag i voksen alder hvert femte år. Fordi jeg skulle bli 45 år i år, ville jeg feire det ordentlig og i tråd med den norske tradisjonen. Da jeg hadde bursdag på en ukedag, har jeg feiret det den foregående helg. Jeg hadde invitert tre vennepar. På en viss måte passet det bra at jeg er arbeidsledig siden 1. mars, for nå kunne jeg forberede festen i ro og mak. På selve dagen hadde jeg vasket hele huset, handlet, forberedet maten, pyntet stua og dekket bordet. Vi hadde til og med tid til å gå på en spasertur. Klokka 18:00 ble gjestene mottatt med rosa bubler. Imens laget Marco maten ferdig. For anledningen (og for å gjøre det enkelt) hadde jeg satt sammen en typisk norsk festmiddag med som hovedrett karbonadeburgere med stekt løk, festblanding, mandelpoteter, brun saus og tyttebær. Som dessert hadde vi riskrem med rød saus. Her har vi brudt den norske tradisjonen med å servere kaffe og te etter desserten, sammen med likører og konfekt. Etter at vi hadde spist ferdig ble gjestene bedt til å sette seg i sofakroken for å spille spill. Etter tur måtte hver mime ord og resten måtte gjette hva det var. Med neste spillet måtte folk tegne ord. Det var ikke mangel på kreativitet og oppfinnsomhet. Det førte til morsomme scener med mye god latter og mye gøy. Språket ble beriket med ordet "Volvo-innvandrer". Ved det siste spillet måtte alle finne på et ord for sin nabo. Vedkommende måtte gjette ordet med å stille spørsmål som bare kunne besvares med ja eller nei. Da etter den første spillerunde hagenissen, solstrålen og lyspæren visste hvem de var, oppdaget vi at det var allerede klokka 00:30. Det var tid for å ta avskjed med gjestene. Jeg kan se tilbake på en vellykket fest og derfor har jeg begynt mitt 45. år med et stort smil på ansiktet mitt.

1 kommentar:

  1. Amber, je verjaardagsfeestje was een succes! Wij hebben volop genoten van jullie gastvrijheid, jullie gezelschap en dat van de andere gasten. Het was heel gezellig. Nogmaals bedankt voor de fijne avond en veel geluk in dit "gloednieuwe" levensjaar :-)

    SvarSlett