lørdag 28. februar 2015

Witte kool met cashewnoten

Het is winter en er heerst griep. Juist daarom hebben we veel behoefte aan weerstand. Die vinden we in de vorm van een typische wintergroente: kool, in al zijn vormen, zit boordevol vitamines en mineralen. Kool is ook een duurzame keuze. Zowel in Nederland als Noorwegen wordt veel kool verbouwd. Er zijn dus relatief weinig transportkosten mee gemoeid om de winkels mee te bevoorraden. Bovendien wordt kool vaak in de volle grond geteeld, waardoor het milieu weinig belast wordt. Noten zijn volwaardige vleesvervangers. Ze bevatten ijzer, vitamine E en B-vitamines. Vegetarisch eten is gezond, het is goed voor het milieu en de dieren. Hier is het recept voor witte kool met cashewnoten:

* biologische witte kool, fijn gesneden
* glas met biologische rozijnen, in warm water geweld
* een biologische appel, geschild en in blokjes gesneden
* een paar flinke handen ongezouten cashewnoten
* kerrie
* biologische zilvervliesrijst

Kook de rijst gaar volgens de aanwijzing op de verpakking. Fruit de kool in een hapjespan met een klein scheutje olie. Door de warmte wordt de kool groener van kleur. Voeg 2 eetlepels kerriepoeder toe en meng goed met de kool. Voeg een glas water toe en laat de kool met de deksel op de pan gaarstoven. Roer af en toe, en check of er extra water bij moet. Voeg de rozijnen, cashewnoten en appelstukjes toe als de kool gaar is. De cashewnoten zijn binnen een paar minuten zacht. Schep de rijst midden op een bord en maak een kuiltje. Leg het koolmengsel in het midden. Lekker met sambal of rode chilisaus, en kokosrasp.

Geen probleem als er een restje over is. Vries het in, dan heb je de volgende keer een "fast food"-maaltijd. Dat spaart geld en het milieu!

Det er vinter og det er influensasesong. Akkurat derfor har vi behov for motstandskraft. Den finner vi i form av en typisk vintergrønnsak: kål, i all sine former, er stappfull av vitaminer og mineraler. Kål er også et bærekraftig valg. Både i Nederland og Norge dyrkes det mye kål. Det kreves altså relativ lite transportkostnader for å forsyne butikkene. Dessuten dyrkes kål som oftest på friland som belaster miljøet bare i liten grad. Nøtter er fullverdige kjøtterstattere. De innholder jern, vitamine E og B-vitaminer. Å spise vegetarmat er sunt, det er godt for miljøet og dyrene. Her er oppskriften for hvitkål med cashewnøtter:

* en økologisk hvitkål, skåret opp i fine strimler
* et glass økologiske rosiner, forvellet i varmt vann
* et økologisk eple, skrelt og skåret i terninger
* noen store hender med usaltede cashewnøtter
* currypulver
* økologisk fullkornris

Kok risen etter anvisning på pakken. Fres kålen i en gryte eller kjele med litt olje. På grunn av varmen får kålen en grønnere farge. Tilsett 2 spiseskje currypulver og bland godt med kålen. Tilsett et glass vann og la kålen surre med lokken på. Rør av og til, og sjekk om det må tilsettes mer vann. Tilsett rosiner, cashewnøtter og eplebiter når kålen er ferdigkokt. Cashewnøttene blir bløte innen noen få minutter. Legg risen i midten på en tallerken, lag et hull og ha i kålblandingen. Det smaker godt med sambal eller rød chilisaus og revet kokos.

Ikke noe problem med rester! Frys ned, da har du "hurtigmat" til neste gang. Det sparer både penger og miljøet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar