fredag 6. februar 2015

Romantische UFO

Het is een romantisch tafereeltje geworden, dit heidetakje, geborduurd in kruissteek op linnen. Het is een ontwerp van het Deense Haandarbejdets Fremme. Ik schat dat ik het borduurpakketje ongeveer acht jaar geleden heb ik gekocht, toen ik nog in Utrecht woonde. Pas nu heb ik deze UFO (Un Finished Object) afgemaakt. Mijn bedoeling was om een tafellaken te borduren met bijbehorende servetten. Op het tafellaken zou een krans van heide komen (zie hieronder) en in de hoek van elke servet een heidetakje.

Het idee van een zelfgeborduurd tafellaken had ik al heel lang. Het was een romantische meisjesdroom. Er gaan tientallen uren werk in zitten die in luttele sekonden verpest kunnen worden door enkele spetters jus of pastasaus. Ik zou lijdzaam moeten toezien hoe het werk na elke wasbeurt zichtbaar zou slijten. Ik ben tot het inzicht gekomen dat ik sommige dromen beter dromen kan laten. Maar dromen kan ik en doe ik nog steeds. De ontwerpen van Haandarbejdets Fremme zijn prachtig. Droom maar met me mee: Haandarbejdets Fremme.

Det har blitt et romantisk syn, denne lyngkvisten, brodert med korssting på lin. Det er et design fra den danske Haandarbejdets Fremme. Jeg tror at jeg har kjøpt broderipakken for cirka åtte år siden da jeg bodde i Utrecht (Nederland). Endelig har jeg gjort arbeidet ferdig. Intensjonen min var å brodere en bordduk og matchende servietter. Det skulle broderes en lyngkrans på bordduken og en lynkvist på hjørnet av hver serviett. Tanken om en hjemmebrodert bordduk har jeg hatt lenge. Det var en romantisk jentedrøm. Jeg har likevel innsett at jeg må la noen drømmer være drømmer. Det kreves titalls timer arbeid som kan ødelegges i noen usle sekunder med skvetter sjy eller pastasaus. Jeg ville stå maktelaus og se på hvordan arbeidet etter hver vasketur skulle vise mer tegn på slitasje. Men jeg kan drømme og det gjør jeg fortsatt. Designene til Haandarbejdets Fremme er så flotte! Drøm sammen med meg: Haandarbejdets Fremme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar