onsdag 18. februar 2015

Miljøpartiet De Grønne


Sinds enkele weken ben ik lid van de politieke partij Miljøpartiet De Grønne. Zoals de naam aangeeft heeft de partij een uitgesproken "groene politiek" en de trouwe lezers van mijn blog zullen zich niet verbazen dat mij dit aantrekt. Ik ben lid geworden van deze partij omdat ik wil laten blijken dat ik van mening ben dat een "groene ideologie" de toekomst heeft, zowel voor mens, dier als natuur. Bovendien wil ik door mijn lidmaatschap andere gelijkgezinden ontmoeten. Ik ken maar weinig mensen die interesse hebben voor natuur en milieu, waardoor ik mezelf nogal eens eenzaam voel.

De partij is relatief jong (bestaat sinds 1988) en groeit sterk. In 2013 werd een mijlpaal bereikt: de partij kreeg zoveel stemmen bij de landelijke verkiezingen dat de partij een (1 !) zetel kreeg in het parlement. In onze regio zijn er ongeveer 50 mensen lid van de partij. In de gemeente Nome zijn het er 10 (!) op dit moment. Jawel, om die aantallen gaat het op het platteland in Noorwegen. Een aantal van hen heb ik al ontmoet en ik voel me meteen een stuk minder eenzaam. Eindelijk mensen die je niet voor gek verklaren als je vertelt dat je milieubewust en duurzaam probeert te leven. Dat doel heb ik in ieder geval bereikt!

For noen uker siden ble jeg medlem i det politiske partiet Miljøpartiet De Grønne. Som navnet tilsier har partiet en tydelig "grønn politikk" og de trofaste lesere av bloggen min vil ikke være forbauset over at jeg føler meg tiltrukket av det. Jeg har blitt medlem fordi jeg vil gi en erklæring at jeg synes at en "grønn ideologi" har framtida, både for mennesker, dyr og natur. Dessuten vil jeg møte andre likesinna. Jeg kjenner ikke så mange mennesker som har interesse for natur og miljø, og dette gjør at jeg føler meg ensom av og til.

Partiet er relativt ung (det finnes siden 1988) og vokser sterkt. I 2013 har partiet oppnådd en milepæl: partiet fikk så mange stemmer ved stortingsvalget at partiet fikk ett mandat på Stortinget. Antall medlemmer i Bø, Nome, Sauherad og Seljord er cirka 50. I Nome kommune er det 10 stykker akkurat nå! Ja da, det dreier seg om disse tallene på landet i Norge. Noen av dem har jeg allerede møtt og jeg føler meg mindre ensom med en gang. Endelig er det noen som ikke forklarer meg gal når jeg forteller at jeg forsøker å leve miljøbevist og bærekraftig. Dette målet har jeg nådd i hvert fall!

Mer info: Miljøpartiet De Grønne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar