torsdag 22. januar 2015

Milieuvoornemens

De afgelopen jaren kreeg ik weinig inspiratie van anderen om nog milieubewuster te gaan leven. Ik werd zelfs een beetje wanhopig omdat ik steeds dezelfde tips te lezen en te horen kregen, zoals energizuinige lampen, een waterbesparende douchekop en de verwarming op tijd aan/uitzetten. Dat deed ik al jaren! Maar in de loop van de tijd vormden zich langzaam maar zeker nieuwe ideeën waarmee ik het milieu zou kunnen besparen. Enerzijds werd ik daarbij gestimuleerd door anderen, anderzijds zijn ze voor een deel vanuit mezelf ontstaan. De ideeën werden zo sterk dat ik ze in de praktijk ben gaan toepassen. Nu wil ik doorgaan op deze ingeslagen weg. Dit zijn mijn milieuvoornemens voor het nieuwe jaar:

1. Plastic afval afwassen. In Noorwegen wordt het plastic huisafval gescheiden opgehaald. Het plastic afval is echter vaak vies, omdat het als verpakking is gebruikt voor etenswaren. Hierdoor kan het plastic niet goed gerecycled worden. Al sinds enige tijd zijn we, gestimuleerd door een overheidscampagne, bezig om plastic bakjes of zakjes af te wassen voordat we ze wegkieperen. Gewoon als laatste bij de handafwas meenemen. Het geeft een goed gevoel dat ons afval "schoon" in de plastic afvalzak komt. Dit is geheid een blijfertje!

2. Minder lampen gebruiken. Als het in het toillet licht genoeg is om te doen wat ik er moet doen, waarom zou ik er dan een lamp bij aan doen? Hetzelfde geldt voor de overige ruimtes in huis. Het spaart elektriciteit en dus het milieu. Ik werd hiervoor geïnspireerd door te denken aan de tijden waarin mensen slechts de beschikking hadden over kaarslicht. Toen staken ze ook niet voor het minste en geringste een (schaarse en dure) kaars aan. Een brandweerman wees me er op dat er nog een ander voordeel is om regelmatig in de schemer of het donker door het huis te scharrelen. In situatie van zware rookontwikkeling weet je blindelings de weg door het huis. Check!

3. Minder schoonmaakmiddelen gebruiken. Ik ben bepaald geen poetser, maar als er gepoetst wordt dan doe ik het goed. Het viel me op dat ik telkens drie keer in de fles met (milieuvriendelijk) schoonmaakspul kneep. Waarom had ik me dat aangeleerd? Met een keer knijpen komt er ook genoeg uit de fles. Dat spaart zowel geld als het milieu, dus een regelrechte win-win situatie.

Welke milieuvoornemens heb jij voor dit jaar?

De siste årene var jeg vært lite inspirert av andre til å leve enda mer miljøbevist. Jeg ble rett og slett litt desparat fordi jeg fikk lese og høre stadig vekk de samme miljøtipsene, som energisparende lamper, et vannsparende dusjhode og å skru ned varmen. Det har jeg gjort i årevis! Likevel har jeg fått nye ideer for å spare miljøet i løpet av tida. Noen ganger ble jeg inspirert av andre, noen ideer har jeg kommet på selv. Ideene ble så sterke at jeg har begynt å bruke dem i prakis. Nå vil jeg bare fortsette på denne veien. Dette er mine miljøforsetter for det nye året:

1. Vaske plastavfall. I Norge skilles plast fra restavfall. Plastavfallet er ofte skittent, fordi det brukes som emballasje til matvarer. På den måten kan plasten ikke resykleres så godt. Stimulert av en offentlig kampanje har vi begynt å vaske plastavfallet før vi kaster det. Vi tar det med i håndoppvasken. Det gir oss en god følelse at vi kaster vårt plastavfall "rent" i dunken for plastavfall. Denne har kommet for å bli!

2. Bruke mindre lampelys. Hvis det er lyst nok på toalettet for å gjøre hva jeg må gjøre der, hvorfor skal jeg da slå på lyset? Det samme gjelder for alle andre rom i huset. Å bruke mindre lampelys sparer strøm og dermed miljøet. Jeg ble inspirert av å tenke på tider hvor folk bare hadde stearinlys. Da tente de heller ikke et (dyrt) lys for det minste. En brannmann pekte på en annen fordel med å gå i mørket eller halvmørket i hjemmet. Hvis det er stor røykdannelse da vet man veien i huset. Check!

3. Bruke mindre rengjøringsmidler. Jeg har ikke vaskedilla veldig ofte, men når jeg vasker huset, da gjør jeg det skikkelig godt. Jeg har lagt merke til at jeg hele tiden klemmer tre ganger på flaska med (miljøvennlig) rengjøringsmiddel. Hvorfor har jeg tillært meg det? Med å klemme en gang kommer det nok ut av flasken. Det sparer penger og miljøet, så det er en ren win-win situasjon.

Hvilke miljøforsetter har du dette året?  

2 kommentarer:

  1. Goeie voornemens! Ik had er slechts één dit jaar, een en ook nog milieuonvriendelijk, maar wel vriendelijk voor werkgelegenheid en medemens. Ik ben weer papieren post aan het sturen aan vrienden, familie en kennissen. Tot nu tot een groot succes!
    Hoewel er al veel goed gaat hier is er ook natuurlijk ruimte voor verbetering. Ik zou natuurlijk minder vaak-lang kunnen dusjen. Ik ga er eens serieus over nadenken.

    SvarSlett
  2. Ik zat me net te bedenken dat we toch nog best milieuvriendelijk bezig zijn hoor, jij vast ook wel. Want i.p.v. koekjes en dergelijke kopen, waar dan altijd veel plastic omheen zit, bak ik liever even snel zelf wat koekjes. Is ook goedkoper. En het is al lang geleden dat ik voor de kinderen nieuwe kleren heb gekocht, die krijgen we van oudere kinderen in onze omgeving of ik koop ze tweedehands. En het grootste gedeelte van onze meubels hebben we van Finn gehaald. Een boodschapje doen we lopend, is ook beter voor mijn conditie. (al gaat dat op dit moment wat minder van harte, maar dat is dan ook weer beter voor mijn portemonnee ;) )
    Ik voel me alweer een stuk beter....maar ik hou je in de gaten voor tips in de toekomst!

    SvarSlett