søndag 28. desember 2014

Zelfgemaakte kerstkaarten, een afweging

Dit jaar hoefde ik niet lang na te denken over wat voor kerstkaarten ik zou maken. De kaarten moesten redelijk milieuverantwoord zijn al is een kerstkaart dat op zichzelf niet. Ik had nog een stuk of 30 kerststerretjes gemaakt van stro. Ik kocht een paar setjes met ivoorkleurige kaarten, inlegvelletjes en enveloppen. Op elke kaart plakte ik in de bovenhoek een sterretje. Eerst wilde ik alleen liggende kaarten maken, maar per ongeluk had ik een aantal kaarten verkeerd voor me liggen en kwamen de sterretjes in een andere hoek terecht. Geen probleem, als staande kaart kwamen ze ook tot hun recht. Met een goudkleurige fineliner schreef ik de teksten. Binnen twee avonden was ik klaar en ik was er dik tevreden mee.

Het milieu is niet gebaat met de kerstkaarten. Veel mensen gooien de kaarten weg en het versturen van de kaarten is een enorme belasting voor het milieu. Dat is zeker zo nu we in Noorwegen wonen en elk jaar een lading kerstkaarten naar het buitenland (lees: Nederland) zenden. Daarom hebben we dit jaar het aantal kerstkaarten drastisch teruggebracht. Desondanks bleef mijn geweten knagen. Ik vroeg me af waarom ik het zo moeilijk vind om afstand te doen van de kerstkaarten.

We sturen kerstkaarten omdat we het een fijne traditie vinden om familie en vrienden een persoonlijke kerstwens te sturen. Zelf stel ik het enorm op prijs om kerstkaarten te ontvangen, vooral als ze zelfgemaakt zijn. We hebben overwogen om een mail te sturen, maar dat vinden we niet zo persoonlijk als een kaartje. De kerstkaarten zijn voor ons een belangrijk deel van onze kerstbeleving: het is de tijd waarin we wat meer stilstaan bij elkaar. Kerst is de enige periode van het jaar waarin we zoveel kaarten versturen.  Door de kaarten te versturen dragen we een steentje bij aan de economie waaronder de werkgelegenheid van postbezorgers. Al het bovenstaande bij elkaar afwegend is de balans doorgeslagen in het voordeel van de kerstkaart. Volgend jaar maken we een nieuwe afweging.


1 kommentar:

  1. Helemaal eens Amber. Kerstkaarten zijn fijn: zelf maken, versturen met een persoonlijke wens, en ontvangen, ophangen, naar kijken - en ik gooi er nooit eentje weg. Plak ze elk jaar in een album waar ik van tijd tot tijd met veel plezier in blader. En ik geloof dat de postbode hier het fijn vindt om ze op te halen en af te leveren!

    SvarSlett