lørdag 7. juni 2014

Bezoek van Thea en Ben

Afgelopen weekend hebben we bezoek gehad van Thea en Ben, motor vrienden van Marco. Ze waren nog niet eerder in Noorwegen geweest, maar hun bezoek heeft er toe geleid dat ze misschien nog wel eens deze kant op komen!

Ze waren dinsdag met het vliegtuig aangekomen in Oslo om de stad te bezichtigen. Ze hebben het stadhuis bekeken, geslenterd door Aker Brygge (een hip stadsdeel met peperdure appartementen, trendy restaurants en luxe winkels), uitgebreid rondgelopen door het Ekeberg park met moderne sculpturen, het Vigelandspark bekeken med beelden van de gelijknamige kunstenaar, op het topje gestaan van Holmenkollen (de grote skischans aan de rand van de stad), het nieuwe operagebouw bewonderd en de spannende architectuur van de moderne woontorens en kantoorgebouwen, een tochtje gemaakt met een veerboot door de Oslofjord en zich laten imponeren door de kunst en cultuur van de Vikingen in het Vikingschipmuseum. Ze hadden alle dagen stralend zomerweer.

De stad heeft een zeer positieve indruk op ze gemaakt door de moderne architectuur, de verzorgde buitenruimte met veel kunstwerken en omdat het er zo rustig en relaxt is.

Op zaterdag hebben ze een auto gehuurd en zijn ze naar Telemark gereden. Wat was dat leuk toen we ze bij ons thuis konden verwelkomen! Het was bijna een jaar geleden dat we ze voor het laatst gezien hadden. Thea en Ben hadden een tax free tasje voor ons meegenomen met alcoholische versnaperingen, een cadeau dat we dankbaar in ontvangst hebben genomen. Na een bezichtiging van ons huis hebben we buiten op het terras uren zitten bijkletsen. In de namiddag hebben we een "rondje Ulefoss" gelopen langs de buitenranden van ons dorp. 's Avonds zijn ze bij ons blijven eten. We raakten niet uitgepraat maar om een uur of 22.30 uur zijn Thea en Ben toch maar naar hun overnachtingsadres in het Lunde Vandrerhjem gereden. We hadden immers nog een dag samen voor de boeg.

Om 10.00 uur de volgende dag stonden Marco en ik met de kajakk's op het autodak bij Lunde Vandrerhjem. We gingen eerst een tochtje maken in de huurauto van Thea en Ben om hen een glimp van de wilde natuur van Noorwegen op te laten vangen. We namen de weg richting Vrådal en zijn bij Fjågesund brue gekeerd en weer terug gereden. Onderweg hebben we een paar stops gemaakt om van de omgeving te genieten en foto's te maken. Het was weer bloedmooi weer en het water in de meren was spiegelglad. Thea heeft daar mooie foto's van gemaakt.

Vervolgens hebben we gepicknicked in het Lunde Slusepark. Daarna hebben Thea en Ben bij Telemark kanalcamping kajakk's gehuurd. Het was voor allebei jaren geleden dat ze in een kajakk hadden gezeten, maar het peddelen ging ze reuze goed af. Voor Marco en mij was het al anderhalf jaar geleden dat we gepeddeld hadden. We maakten een tocht stroomafwaarts naar Nomestranda, een zandstrand tussen Lunde en Ulefoss in, waar we heerlijk konden zonnen. Halverwege de middag gingen we dezelfde weg terugpeddelen, stroomopwaarts maar met wind mee. Oef, dat viel niet mee. Bij aankomst waren we allemaal uitgeteld.

Na ons even opgefrist te hebben, kwamen Thea en Ben bij ons thuis eten. Op het menu stonden Noorse garnalen die we op de Noorse manier serveerden: in een grote schaal in het midden van de tafel. Ieder kan dan zoveel garnalen pakken als ie wil. De garnalen worden ter plekke gepeld en opgepeuzeld. Bijgerechten zijn aardappelsalade med ragfijn gesneden jonge witte kool ("nykål", qua smaak te vergelijken met spitskool), mayonaise en schijfjes citroen.

Op maandag moesten Marco en ik naar het werk. 's Avonds kwamen Thea en Ben bij ons koffie drinken. Het was raar om afscheid te moeten nemen. Het voelde zo vertrouwd dat ze bij ons langs kwamen. Thea en Ben hebben duidelijk laten blijken dat Noorwegen veel indruk op hen heeft gemaakt. Het stralende zomerweer is daar, vooral voor zonaanbidder Ben, mede debet aan geweest. Wellicht komen ze nog eens langs. Jullie zijn van harte welkom!