søndag 16. mars 2014

Schulden versus vrijheid

In het kader van mijn werk als bijstandsconsulent ben ik vorige week naar een cursus "Financieel adviseren" geweest. Doel van de cursus was om onze klanten beter advies en begeleiding te kunnen geven aangaande hun financiën en eventuele schulden. Ook kregen we een introductie in schuldsanering.

De cursus was zeer nuttig voor mij, omdat ik werk met een van de moeilijkste klantengroepen: degenen die langdurig werkloos zijn en die geen of weinig perspectief meer hebben om ooit aan werk te komen. Veel van mijn klanten hebben torenhoge schulden waar ze waarschijnlijk hun leven lang niet meer vanaf komen. Regelmatig krijg ik mensen te spreken waarvan de stroom is afgesloten of die gedwongen worden hun huis te verkopen.

Onthutsend waren de conclusies van een evaluatieonderzoek naar schuldsanering. Schuldsanering is een zware procedure met een strenge toetsing. Hoewel de meesten dolblij zijn als een verzoek om schuldsanering wordt ingewilligd, is dat nog geen garantie voor een beter leven. Degenen die schuldsanering krijgen, blijken:
* Veel grotere sterfkans te hebben.
* Vaker psychische problemen te krijgen.
* In inkomen te dalen, bijvoorbeeld doordat ze niet meer in staat zijn om volledig te werken of hetzelfde werk niet meer aan kunnen.
* Veel vaker opnieuw in de financiële problemen te komen.

Het aantal mensen met schulden is op dit moment groter dan ooit te voren in Noorwegen. Wat het extra tragisch maakt, is dat de kans om uit die schulden te komen, veel moeilijker is geworden. Zo'n 20-30 jaar geleden waren de hypotheekrentes in Noorwegen nog zo'n 12-15 % en was er grote werkloosheid. Nu liggen zowel de hypotheekrentes als de werkloosheid onder de 5 %. Met andere woorden: financieel voordeel behalen uit een hypotheekrenteverlaging, of een grotere kans op werk door een nog betere werkgelegenheid, is vrijwel uitgesloten.

De moraal van het verhaal is: zorg dat je niet in de schulden komt. Als je een goed of dienst koopt, moet je die betalen!

Gelukkig zijn Marco en ik vrij van financiële problemen en vrij om onze eigen weg te gaan. Door mijn klanten en door deze cursus realiseer ik me hoeveel lichter dat ons leven maakt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar