søndag 9. mars 2014

Eindelijk zon en de eerste krokus

Nog niet eerder hebben we zo'n milde winter meegemaakt in Noorwegen. Weken zijn voorbij gegaan met mist en natte sneeuw. De kranten berichtten dat er nog nooit zo weinig zonuren waren geteld. Maar dit weekend is eindelijk de zon doorgebroken en is de lucht mooi blauw. We kunnen naar buiten zonder een nat pak te krijgen.

Bij een rondje rondom het huis kwam ik de eerste krokus tegen, in de border bij een beschut plekje voor ons huis. Ook elders in de border waren uitlopers van... ik weet het niet, het is ons eerste voorjaar hier, dus het is een verrassing.

Tot mijn grote vreugde zag ik dat de papavers opkomen. De papavers met hun mooie rode bloemen waren volop te zien in onze buurt afgelopen jaar, en ook in onze tuin stonden er een paar. Van de herfst heb ik de zaadbollen verzameld en de zaadjes geoogst. Het wordt blijkbaar tijd om daar iets mee te gaan doen!

Alle struiken en bomen zitten vol knoppen. De krulhazelaar heeft nieuwe uitlopers.

Zelfs de kwakkelende kamperfoelie bij de garage maakt nieuwe knoppen en blaadjes.

De glanzende bruinrode knoppen van de kastanjeboom achter het huis steken prachtig af bij de blauwe lucht.

Op het gazon liggen her en der nog wat laatste sneeuwplekjes. Die verdwijnen met dit weer letterlijk als sneeuw voor de zon.

Tegen de achterwand van ons huis staat nog vrijwel de gehele houtvoorraad onaangebroken. Niet alleen de milde winter is daar debet aan, maar ook dat we de halve winter zonder houtkachel hebben gezeten. Zo kan het hout mooi nog een zomer drogen voor de volgende winter.

Oh, wat wou ik dat ik meer verstand had van tuinieren. Ik ben echt een absolute leek op dat gebied. Ik zou er veel meer over moeten lezen, misschien lid moeten worden van de tuinvereniging en bovenal zelf ervaring krijgen door het gewoonweg te gaan doen. Met trial and error, vallen en opstaan, zal het me toch moeten lukken om groene vingers te kweken. Ware het niet dat er nog zoveel andere, leuke hobby's en bezigheden vechten om mijn schaarse vrije tijd: wandelen, fietsen, kajakken, sporten, motorrijden, klussen in huis, handwerken, lezen, met de kat kroelen en spelen, naast Marco, het huishouden en mijn volledige baan met ruim twee uur reistijd per dag. Gelukkig krijg ik energie van al die zon!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar