søndag 19. januar 2014

Een nieuw jaar is begonnen

Graag wil ik alle lezers van mijn blog een gezond en gelukkig nieuwjaar toewensen!

Marco en ik hebben voor het eerst in ons eigen huis in Ulefoss oud en nieuw gevierd. Vanuit onze "skybox", met de grote ramen van onze woonkamer, hadden we een spectaculair uitzicht op het fantastische siervuurwerk dat overal afgestoken werd. We waren van tevoren een beetje sceptisch, omdat we veel overlast van knallen verwachtten nu we in een woonwijk wonen. We hebben nog steeds levendige herinneringen aan Nederland waar groepjes jongeren de straten onveilig maken en mensen en dieren opschrikken door harde knallen en gillende keukenmeiden. Niets van dat alles hier in Ulefoss centrum! Het aantal knallen dat we overdag hoorden op oudjaarsdag en de dagen erna waren letterlijk op twee handen te tellen!

Op nieuwjaarsdag kwamen Willeke, Imelie, Lambertus en Huub gezellig bij ons langs om een oliebol te eten. We fantaseerden of oliebollen zouden aanslaan op de Noorse markt. De Noren houden nogal van zoet. We zagen in gedachten al een oliebollenkraam op het plein staan. Echter, de volgende dag spatte onze oliebollendroom als een zeepbel uiteen. Bij Marco op het werk lusten ze de bollen niet. Het bewees maar weer eens dat wat een Noorse boer niet kent, dat eet hij niet. En wij dachten extra hartelijk te zijn door op nieuwjaarsdag bij onze buren langs te gaan om ze te trakteren op een pakje met oliebollen en appelbeignets... Ach, onze gedachte was goed. We hebben zin in een Noors nieuw jaar!

1 kommentar:

  1. Beetje laat dat ik dit lees, vraag me niet waarom...maar ik kan je vertellen dat ik al heel wat noren heb zien smullen van oliebollen hoor! Op mijn werk vroegen ze er weer om en kennissen wilden heel graag het recept hebben. Dus eh, er is best wel een gaatje in die markt hoor! ;)

    SvarSlett