søndag 27. oktober 2013

Gordijnenatelier

De woonkamer is de komende maanden een gordijnenatelier. Vanaf hier zal ik vrijwel alle ramen in ons huis, en dat zijn er nogal wat, van gordijnen voorzien. In de woonkamer alleen al gaat het om 12 ramen en een schuifpui met twee glazen deuren!

We hebben lang zitten wikken en wegen over raambekleding. In de woonkamer hebben we over de gehele breedte een spectaculair uitzicht over het meer en de omringende bergen. Dat wilden we niet verstoren door gordijnen. Doordat ons huis hoger ligt dan de huizen van de buren, hebben we geen inkijk, dus ook daarvoor hoefden we geen gordijnen op te hangen. Toch werd ons interieur wel erg minimalistisch zonder gordijnen en we misten ook het isolerende effect van raambekleding. Uiteindelijk hebben we daarom toch besloten om gordijnen op te hangen.

Bij IKEA hebben we ruim 60 meter stof gekocht: Stockholm wit. Het is dezelfde stof als de gordijnen die ik voor ons vorige huis had gemaakt. We vonden de crèmekleurige stof met het zwarte patroon van bladeren en takken ook voor ons nieuwe huis een goede keus. De gordijnen komen te hangen aan gordijnroedes van geborsteld staal van het Zweedse merk Kirsch met bijbehorende gordijnringen.

De gordijnen die ik had gemaakt voor ons vorige huis konden we mooi gebruiken voor de kelderetage. Deze heb ik de afgelopen weken gewassen en gestreken. Zo waren ze weer lekker fris. Een aantal ervan moest ik op maat maken. Daarbij heb ik stom genoeg een keer verkeerd geknipt. Gelukkig kon ik de zaak herstellen met een aangeknipte zoom. Dat koste wel wat extra tijd, maar het is picobello in orde gekomen.

Nu ben ik met de gordijnen voor de bovenetage bezig. Ik ben begonnen met de langste gordijnen (dat zijn die voor de schuifpui) en een gordijnhelft is af. Nog 17 helften en een rolgordijn te gaan!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar