lørdag 31. august 2013

Iyengar Yoga in Ulefoss

Velen associëren yoga met iets zweverigs, met gepraat over bewustzijn en ademhaling. Er zijn vele verschillende vormen van yoga, maar de yogavorm waar ik van houd, is Iyengar Yoga. Deze yogavorm is heel fysiek en wordt gekenmerkt door het ontwikkelen van kracht, uithoudingsvermogen en een correcte lichaamshouding. Daarmee krijg je ook meer lenigheid en een diepere ontspanning. Vooral de staande houdingen zijn zeer belangrijk. De effecten daarvan, zoals sterkere benen en een verbeterde lichaamshouding, worden al na korte tijd oefenen merkbaar.

Als student aan de Erasmus Universiteit kon ik begin jaren '90 van de vorige eeuw bijna voor nop meedoen aan de yogalessen van Frans Herwig.* Hoe exclusief dit was ontdekte ik pas jaren later, toen ik elders woonde en een geschikte yogapraktijk zocht. Het bleek een onmogelijke opgave. Als er al een yogapraktijk in de buurt was, dan werd er vaak een andere vorm van yoga gegeven dan Iyengar Yoga. Of het klikte niet met de leraar, of de lessen waren niet te combineren met mijn werktijden, of het bleek enorm duur te zijn. Met uitzondering van een proefles hier en daar heb ik daarom bijna 20 jaar lang niet meer aan yoga gedaan. Toch bleef ik altijd verlangen naar Iyengar Yoga. Totdat...

Iyengar Yoga Telemark werd opgericht. Aan de basis van deze yogapraktijk staat Stefanie, een Zwitserse die in 2012 naar Noorwegen verhuisde en gediplomeerd Iyengar Yogaleraar is. Voor haar lessen in Ulefoss huurt ze een zaaltje bij de landbouwschool, op slechts enkele minuten rijden van ons huis. Het is uniek dat mijn yogavariant in dit kleine plattelandsdorpje in Noorwegen gegeven wordt!

Stefanie is een heel aangename docent. Ze is vakkundig, ze is rustig en kalm, ze is duidelijk in haar instructies en ze heeft een goed gevoel voor humor. De lessen zijn niet goedkoop (in vergelijking met andere "sportactiviteiten"), maar daarvoor krijg ik veel terug: een goede lichaamshouding, meer ontspanning en daardoor een verbeterd algeheel welzijn. Met de Iyengar Yoga-lessen is een wens van mij in vervulling gegaan.

* Frans Herwig heeft nog steeds zijn eigen yogapraktijk in Rotterdam: YogaFrans.

Meer info: Iyengar Yoga Telemark.

1 kommentar:

  1. Dag Amber,

    Wat fijn dat je een goed adres hebt gevonden voor de yogalessen.
    Ikzelf ben ook op zoek naar een nieuwe yogagroep in verband met onze aanstaande verhuizing. En toeval bestaat niet: Ik ben via Facebook ook bij Iyengar Yoga Telemark terecht gekomen!!! Ik stuur jullie straks of een dezer dagen een email om jullie bij te praten.
    Geniet van de lessen. Namasté.

    Groetjes.

    SvarSlett