lørdag 13. april 2013

Schilderij met poes in kruissteek

Een van mijn hobby's is om oude handwerkbladen door te bladeren. Uren kan ik doorbrengen met het bekijken van handwerkideeën. Mijn moeder had in mijn jeugd (jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw) een abonnement op de Ariadne. Elke maand viel dat blad op de deurmat en werd door mij uitvoerig bekeken. Naarmate ik ouder werd, raakte ik steeds meer gehecht aan de verzameling handwerkbladen, net als fotoalbums met plaatjes die dierbare herinneringen kunnen oproepen.

De schrik was toen ook groot toen mijn moeder, nu al weer zo'n zeven jaar geleden, plotseling vertelde dat ze al die bladen had weggegooid! Meteen voelde ik een enorm gemis. Al die bladen die zo'n prachtig tijdsbeeld gaven van handwerken, mode en interieur, van mijn jeugdjaren. Ik heb meteen actie ondernomen en Marktplaats afgestruind om de handwerkbladen alsnog te kunnen bemachtigen. Na een paar weken vond ik een goede advertentie: alle jaargangen Ariadne vanaf de eerste uitgave in de jaren zestig tot en met halverwege de jaren negentig van de vorige eeuw voor een schappelijke prijs. Er had nog niemand anders gereageerd en ik kon de bladen meteen ophalen.

Het eerstvolgende weekend reed ik er naar toe in mijn ferrarirode Suzuki Swift. Het was een paar uur rijden van mijn huis in Utrecht, waar weet ik niet meer precies, ergens ver weg op het platteland van Gelderland of Overijssel, geloof ik. Uiteindelijk kwam ik terecht bij een heus kasteel met toegangshek en oprijlaan. Nogmaals checkte ik het adres. Ja, het moest echt hier zijn. Ik werd ontvangen door een man van middelbare leeftijd en een paar enorme Deense Doggen. De man keek me onderzoekend aan. Ik weet niet wat hij dacht van mij: een vrouw van midden dertig, in jeans, met een klein, rood autootje. Misschien had hij niet zo'n jonge vrouw verwacht. Misschien viel mijn verschijning wat uit de toon bij het kasteel.

De man was de heer des huizes en vertelde mij dat het kasteel aan de familie van zijn vrouw behoorde. De handwerkbladen waren van zijn moeder geweest die enige tijd geleden was overleden. Ze lagen ergens in een bijgebouw netjes opgestapeld in kartonnen omslagen met linnen lintjes er omheen. Naast de Ariadne's lagen er nog andere handwerkbladen, die ik ook wel mocht meenemen. Ik stapelde de achterbank en de laadruimte van mijn Swift vol. Thuis kwam ik er pas achter wat voor een enorme schat het was: zoveel jaargangen, helemaal compleet en in goede staat. Dolgelukkig was ik met mijn handwerkbladen. Een paar weken later heb ik een boekenkast in de woonkamer van mijn huis laten bouwen. De onderste planken zijn precies op maat gemaakt voor tijdschrifthouders met de handwerkbladen.

Na onze verhuizing naar Noorwegen zijn de Ariadne's en de andere handwerkbladen wegens ruimtegebrek niet meer uit de verhuisdozen gekomen. Een keer in de zoveel tijd kan ik het niet meer houden en stapel ik de dozen om totdat ik ergens een jaargang handwerkbladen vindt. De laatste graai leverde een jaargang "Handwerken met Steek" op. Ik viel als een blok voor het schilderij met de gezellige poes en de mooite tinten groen en blauw in het decembernummer van 1982. Die moest en zou ik gaan maken! Inmiddels ben ik een eind op weg. Over een paar maanden presenteer ik graag het resultaat.

1 kommentar:

  1. Ook wij waren lange tijd op zoek naar vervanging van onze 25 jaar oude tent, met de ideale klik-klak stokken. Op camptown waren ze niet meer te vinden en al helemaal niet te bestellen. Dankzij jullie bericht hebben we nu weer een nieuwe tent besteld bij Khyam met hetzelfde systeem!

    SvarSlett