tirsdag 26. februar 2013

Zonlicht

Ook al is het nog hartje winter, en komen er 's nachts nog temperaturen voor van - 10 graden Celsius, is het onmiskenbaar: de zon wint elke dag meer terrein. De zon staat al om 08.00 uur boven de bergen en we hebben tot in de middag zonlicht in huis. Daar word ik toch een partij vrolijk van! Als ik in de zonovergoten woonkamer door de ramen kijk, ben ik soms verbaasd als ik zie dat alles buiten nog wit is. Je zou haast denken dat het lente is! Sowieso voel ik me de laatste paar maanden een stuk lichter en zie ik de toekomst, hoe onzeker deze er voor mij uitziet qua werk en inkomen, positief tegemoet.

Sinds het emigratieproject bij de gemeente Nome afgelopen is, is er een enorme last van me afgevallen. Ik voel me 10 kilo lichter! Het waren niet alleen de zorgen om de families die ik begeleidde, maar vooral het onbegrip en het gebrek aan medewerking van mijn werkgever. Die snapte maar niet dat emigranten een huis en inkomen nodig hebben. Nu zit ik voor het eerst van mijn leven thuis zonder baan. Dat heeft zo zijn voordelen: ik ervaar hoe de wereld er eigenlijk uit ziet overdag, zonder kunstlicht in een kantoor. Het is licht!

NB. Voor ons trouwen hebben we bloembollen gekregen van mijn tante en oom. Door perikelen met de Noorse douane kwamen deze pas in oktober aan. Er lag toen al een dik pak sneeuw zodat we ze niet meer in de tuin konden planten. We hebben ze daarom in potten gezet, en nu komen ze prachtig uit. Het is net een klein voorjaarstuintje in onze woonkamer!

1 kommentar:

  1. Wat heerlijk dat je nu zo kan genieten van de beginnende lente en dat je je zo lekker voelt!

    SvarSlett