mandag 18. februar 2013

Geslaagd!

Na bijna vijf weken wachten heb ik eindelijk bericht gekregen: ik ben geslaagd voor mijn Noors! Het gaat om de "Test i norsk - høyere nivå" die ook wel bekend staat als de Bergenstest. De test is ontwikkeld door de universiteit van Bergen en de Noorse volksuniversiteit. Er zijn slechts drie uitkomsten mogelijk: niet geslaagd, geslaagd en goed geslaagd.

Voor het schriftelijke examen heb ik als eindresultaat "geslaagd", met "geslaagd" voor de onderdelen referaat, grammatica en opstel, en "goed geslaagd" voor de onderdelen leesvaardigheid en luistervaardigheid. Voor het mondelinge examen ben ik "goed geslaagd". De score "geslaagd" komt overeen met het niveau B2 (onafhankelijke gebruiker) van het Europese referentiekader voor vreemde talen en de score "goed geslaagd" is vergelijkbaar met het niveau C1 (vaardige gebruiker).

De Bergenstest wordt wel gezien als de ultieme taaltest voor buitenlanders in Noorwegen. Het slagen voor de test is een voorwaarde om te kunnen studeren aan een Noorse hogeschool of universiteit. Ook voor de uitoefening van bepaalde beroepen (vooral in de gezondheidszorg) stellen werkgevers het halen van de Bergenstest als eis.

Voor de test heb ik me voorbereid door de grammatica te herhalen, veel Noors te lezen en door de verschillende testonderdelen goed te oefenen. De test wordt slechts drie keer per jaar gehouden en het examengeld bedraagt ruim € 350,-. Reden te meer dus, om er goed voorbereid naar toe te gaan. Het examen wordt slechts op acht plaatsen in Noorwegen gehouden. Gelukkig voor mij is er een examenlocatie in Sandefjord, op 1,5 uur rijden van onze woonplaats. Hierdoor was het niet nodig om een hotelovernachting te regelen. Het examen kostte twee dagen: het schriftelijke examen duurt alles bij elkaar zes uur, en twee weken later viel mijn mondelinge examen van een kwartier midden op de dag.

Tot slot was het wachten op de resultaten. Het kan tot zes weken duren voor de uitslag bekend wordt. Dat het beoordelen van die examens zo lang kan duren! Zelfs van het mondelinge examen krijg je niet meteen de uitslag mee. Gelukkig ben ik geslaagd en hoef ik de test niet over te doen.

1 kommentar:

  1. Amber, van harte gefeliciteerd met het behalen van de test. Prima resultaten, wat een prestatie!

    SvarSlett