torsdag 28. februar 2013

Arne Jacobsen stoel

Een voordeel van het thuis zijn is dat ik veel meer tijd kan besteden aan poetsen. Met allebei een intensieve, full time baan bleef het bij noodzakelijk onderhoud en eens in de zoveel tijd een grote beurt. Nu kan ik op mijn gemakje alles regelmatig nalopen. Het huis heeft er nog nooit zo schoon en opgeruimd uit gezien. Ook kom ik toe aan de speciale klussen, zoals het onderhoud van onze lederen meubels. We hebben een aantal bijzondere (lederen) meubels in huis en over het verhaal van een daarvan wil ik graag op dit blog schrijven.

Begin jaren 2000 werkte ik als beleidsmedewerker cultuur bij de Provincie Zeeland. Na verloop van tijd werden de directiekamers en ontvangstruimtes heringericht en moest het oude meubilair weg. Sommige meubels werden ter veiling aangeboden aan het personeel (dat kon in die tijd nog). Daar waren drie lederen fauteuilles bij. Ik had meteen in de gaten dat het om designstoelen ging, al wist ik niet precies wat. Ook mijn collega Peter viel op de fraai vormgegeven stoelen. We besloten gezamenlijk een bod op alledrie de stoelen te doen. Als we de veiling zouden winnen, dan zou Peter twee stoelen krijgen en ik een stoel. Ik weet niet meer precies hoeveel we hadden ingezet, misschien iets van fl 100,- (gulden!) per stoel. Peter kreeg echter in de smiezen dat er meerderen waren die op de stoelen gingen bieden, en hij heeft het bedrag verhoogd naar fl 250,- per stoel, zonder dat ik het wist. Het bleek dat we de hoogste bieders waren!

Ik was er eerst nog  kribbig over dat hij ons bod zonder mijn medeweten had verhoogd, want het bleek dat er niet meer dan fl 15,- door de anderen was geboden. Ondertussen had Peter wat speurwerk verricht. Het bleken originele Arne Jacobsen stoelen te zijn! Het is de "3300" die Arne Jacobsen in 1956 heeft ontworpen voor het SAS hotel in Kopenhagen. Naast de stoel bestaat er ook een twee- en driezitbank in dezelfde serie. De 3300-serie wordt gekenmerkt door zijn koele en formele lijnen. Dit in contrast met de organische vormen van de fauteilles de Zwaan en het Ei, die Jacobsen ook voor het SAS hotel ontwierp. Jacobsen's ontwerpen zijn wereldberoemd geworden en ze worden nog steeds geproduceerd door de firma Fritz Hansen. We spraken af dat ik zou bellen als een belangstellende klant en naar de prijs van een stoel zou vragen. "Nou mevrouw, dat is dan exclusief BTW fl 3.500,-". We stonden perplex.

Zoals afgesproken nam Peter twee stoelen naar huis en ik een. De vulling van de zitting was aan het verpulveren. Iedere keer als er iemand in de stoel ging zitten, dwarrelden er kleine kruimeltjes zitting op de grond. Jaren later heb ik de stoel naar een restaurateur in Amsterdam gebracht. Die heeft de vulling vernieuwd en het leer strak getrokken. Toen ik 'm weer op kwam halen, vroeg de man of ik wel wist dat het om een hele speciale stoel ging. Blijkbaar snapte hij niet hoe een jonge dame als ik zo'n stoel in haar bezit kon hebben.

Vandaag de dag is de nieuwprijs van een originele 3300-stoel opgeklommen tot maar liefst € 5.675,-! Maar weinigen die bij ons op bezoek komen, hebben in de gaten dat het een echte designklassieker is. Geeft niets, als wij het maar weten. Mijn stoel is duidelijk niet nieuw meer, maar ik koester 'm des te meer en wrijf 'm liefdevol in met ledercrème.

Meer info:

1 kommentar:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett