lørdag 22. desember 2012

Zelfgemaakte kerstkaarten

Ieder jaar probeer ik zelf onze kerstkaarten te maken. Dat zelf maken heb ik van mijn moeder, die maakt ook altijd haar kerstkaarten. Het is voor mij zingevend om de kaarten zelf te maken. Ik vind het veel stimulerender om te bedenken wat voor kaarten ik kan maken, dan om een keuze te maken uit de kant-en-klaar kaarten in de winkel. Ieder zijn ding, zeg maar. Het maken van kaarten is arbeidsintensief: met de kaarten van dit jaar ben ik anderhalve dag bezig geweest. Tijdens het maken denk ik aan de mensen aan wie ik de kaarten ga sturen.

Voor de kaarten van dit jaar werd ik geïnspireerd door de ijskristallen in het Weleda-boekje Winter. Het principe is eenvoudig: je knipt een cirkel, vouwt die dubbel en vervolgens vouw je de helft van de cirkel in drieën, waarbij de twee buitenste flappen elkaar overlappen. Uit de overgebleven taartpunt knip je patroontjes. Vouw je het open, dan krijg je "ijskristallen". Echte ijskristallen worden gekenmerkt door hun geometrische figuren zoals vierkanten en ruiten, maar ik heb er mijn eigen versie van gemaakt met bolle en ronde vormen. Na een aantal kristallen gemaakt te hebben, ben ik me gaan concentreren op een aantal basismodellen: sterren met hartjes, klokjes en "psychedelische" kristallen in jaren seventies-stijl.

Ik had bij de hobbywinkel kaarten met bijpassende enveloppen gekocht in bruin en rood, en ivoorkleurig glanspapier voor de kristallen. Als tip wil ik meegeven om voor de kristallen niet al te dik papier te gebruiken. Het papier dat ik heb gebruikt was 120 grams en dat was op het kantje. Met de schaar valt er goed door te komen, maar met je andere hand moet je het papier stevig vasthouden om te voorkomen dat het gaat schuiven. Dat leidde bij mij tot een overbelaste duim die, nadat ik klaar was met het knippen, de hele avond ongecontrolleerde spierschokjes heeft gemaakt.

Nadat de "ijskristallen" een nacht onder een paar dikke boeken hadden gelegen, heb ik ze de volgende dag met de strijkbout en een theedoek er over glad gestreken. Vervolgens heb ik ze met een lijmstift op de kaarten geplakt. Ik was zeer tevreden met het eindresultaat. Nadeel was alleen dat de zwarte pen die ik gebruikte voor de tekst op de binnenkant van de bruine kaarten, niet zo duidelijk leesbaar was. Voor de enveloppen hadden we gelukkig nog witte etiketten liggen. Ik hoop dat de ontvangers veel genoegen aan onze kerstkaarten beleven!


NB. IJskristallen knippen is echt niet moeilijk! Je kunt zelfs hele artistieke vijfpuntige ijskristallen knippen, kijk maar eens naar deze gebruiksaanwijzing: Snowflake based on a five-point star.

1 kommentar:

  1. Leuke kaarten! Zelf heb ik altijd grootste plannen om zelf kaarten te maken, maar door alle kerststress komt er altijd weinig van helaas. Maar er staan hier dan wel sju sorter op tafel ;)

    SvarSlett