tirsdag 10. juli 2012

Lang weekend Oslo II

In juni hebben we het succes van vorig jaar herhaald met een lang weekend Oslo met Anny.* Dit keer had Anny haar broer Wim meegenomen. Anny en Wim arriveerden op donderdagmiddag, en Marco en ik kwamen naar het hotel op vrijdagmiddag na eerst in Oslo centrum gewinkeld te hebben. We hadden hetzelfde hotel gereserveerd als de vorige keer, op loopafstand van het centraal station.

Op vrijdag hebben Anny en Wim een lange stadswandeling gemaakt en het Vigelandpark bekeken. 's Avonds zijn we met z'n vieren door Akerbrygge belopen, een stadswijk aan het water waar vroeger een scheepwerf was, maar wat nu een populair winkel- en uitgaansgebied is. Het was mooi weer en alle terrassen zaten vol. Dit is "storbyliv" (stadsleven) ten top. Er waren sinds vorig jaar weer nieuwe (peperdure) appartementenblokken bijgekomen en aan de bouwplaatsen te zien, komen er nog veel meer bij. De wijk wordt gekenmerkt door zijn mooie architectuur en de verzorgde buitenruimte met veel kunstwerken, maar Marco en ik zouden er voor geen geld willen wonen. Overal waar je kijkt is er alleen maar beton, staal en glas, en de mensen zitten hutjemutje op elkaar.

Op zaterdag hebben we het stadhuis van Oslo bekeken. Het stadhuis is gelegen aan de oude haven van Oslo en is een van de meest prominente bouwwerken van de stad. We kregen een uitgebreide rondleiding (gratis) in het engels. Door de lange voorbereidingstijd- en bouwtijd heeft het stadhuis zowel invloeden uit de jaren '30 als '50 van de vorige eeuw. In het stadhuis zijn enorme muurschilderingen aangebracht die de Noorse geschiedenis en aspecten van de Noorse samenleving en cultuur uitbeelden. Nadat we het stadhuis bekeken hadden, zijn we in de Domkerk naar binnen geweest en hebben we bij een restaurant naast de Domkerk geluncht. Daarna begon het jammergenoeg hard te regenen. Gelukkig hadden we regenkleding bij ons, en kwamen we druipend aan bij Akershus vesting en kasteel.

We waren net te laat voor de rondleiding (niet gratis), maar om een overkill aan informatie te voorkomen, vonden we dat wel prima. We konden door het museum lopen en met behulp van een brochure kregen we voldoende informatie. Akershus vesting en kasteel werd in de middeleeuwen gebouwd om de stad Oslo te beschermen. De vesting heeft vele belegeringen overleeft en het kasteel is in de loop van de tijd vele malen verbouwd en gemoderniseerd. Dus in hoeverre er nog iets lijkt op het oorspronkelijke middeleeuwse kasteel is zeer twijfelachtig. Desalniettemin spreekt Akershus tot de verbeelding: de dikke stenen muren, de kanonnen langs de vestingmuur, het interieur met middeleeuwse wapens en wandtapijten aan de muren, vaandels die aan het balkenplafond naar beneden hangen, gietijzeren kandelaars en zware houten tafels en opbergkisten. Akershus is nog steeds militair gebied en wordt nu voornamelijk voor representatiedoeleinden gebruikt. Tevens bevindt het koninklijk mausoleum zich in het kasteel. Het bleef regenen en de avond hebben we daarom in de lobby van het hotel doorgebracht met bijkletsen, foto's bekijken en lezen. Wim ging op de hotelkamer naar het EK voetbal kijken.

Zondagochtend namen Anny en Wim de veerboot naar het museumeiland Bygdøy. Marco en ik gingen daar met de auto naartoe. Zo hoefden wij niet meer terug te rijden naar de stad voor de terugweg naar huis. Met z'n vieren hebben we het Kon-Tiki museum bekeken over de expedities van Thor Heyerdal. Deze Noorse antropoloog heeft door oceaanreizen met zelfgebouwde vaartuigen aangetoond dat oude culturen al met elkaar in contact kunnen zijn geweest. Het is een heel leuk museum dat op boeiende en heldere wijze uitleg geeft over Heyerdahls reizen en theorieën. Toen we uit het museum kwamen, goot het pijpestelen. Marco heeft als chauffeur gespeeld en ons een voor een in zijn auto (tweezitter) naar het restaurant van het openluchtmuseum gebracht. Na de lunch was het tijd om afscheid te nemen. Marco en ik stapten in de auto naar huis. Anny en Wim hebben op Bygdøy nog het Vikingschipmuseum bekeken en zijn daarna met de veerboot naar de stad gegaan. Op maandagochtend hebben ze het Kunstindustrimuseum bezocht en zijn ze 's middags terug naar Nederland gevlogen.

Het was een heel gezellig en ontspannen weekend met z'n vieren!

* Zie het blog: Lang weekend Oslo.