søndag 30. oktober 2011

Noorse breigarens en breipatronen

Van het voorjaar ben ik met een borduurproject begonnen, waar ik nog steeds mee bezig ben. Van breien komt het dus nog niet, alhoewel ik merk dat ik er weer zin in begin te krijgen. Gelukkig is er het internet. Een beetje surfen op het net kan mijn breihonger voorlopig stillen.

Er zijn een aantal Noorse breigarenproducenten die regelmatig nieuwe breipatronen uitbrengen:




Breien hoort bij de Noorse cultuur. Elk dorp of stad van enige betekenis heeft een breiwinkel. Toch krijgt het zelf breien steeds grotere concurrentie van andere vrijetijds bestedingen en confectie die in massaproduktie wordt vervaardigd. Daarmee worden niet alleen de breiwinkels in hun voortbestaan bedreigd, maar ook de producenten van breiwol. Kennis van het breien, die vroeger van moeder op dochter werd overgebracht, sterft langzaam uit. Gelukkig bestaan in veel plaatsen nog husflidlag (huisvlijtclubs) waar men terecht kan met vragen over breien en breitechnieken, alhoewel de gemiddelde leeftijd van de husflidlag vaak op of boven de pensioenleeftijd ligt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar