lørdag 24. september 2011

Lang weekend Oslo

Vorig weekend hebben we een lang weekend Oslo gedaan, samen met Anny en Henny (de zus van Anny c.q. de tante van Marco). Zij vlogen op vrijdag vanaf Amsterdam naar Gardemoen en gingen verder met de trein naar Oslo centrum. Marco en ik kwamen vanuit Ulefoss met de auto. We hadden de vrijdag vrijgepakt om overdag te kunnen winkelen in Oslo centrum.

Rond een uur of vijf pikten we Anny en Henny op van het station. Na het eten in het hotel maakten we een mooie avondwandeling naar het Operagebouw. Dit gebouw is een fantastisch architectonisch hoogstandje, van zowel een afstand als dichtbij is het een lust voor het oog en het is een plezier om er op (!) te wandelen of te zitten. Er zijn dan ook altijd mensen te zien bij het operagebouw, of er voorstellingen zijn of niet.

De volgende dag zou het volgens de weersvoorspellingen droog blijven, en daarom besloten we een uitgebreide stadswandeling te maken en om daarbij allerlei bezienswaardigheden aan te doen. Het werd inderdaad een stralende dag met veel blauwe lucht en zonneschijn. We begonnen onze route bij de Domkerk, aan het begin van de Karl Johan Gata. Deze kerk heeft prachtige plafondschilderingen die allerlei verhalen uit de Bijbel uitbeelden. Voor de slachtoffers van Utøya was een altaar ingericht met herinneringen en persoonlijke boodschappen, zeer indrukwekkend.

We vervolgenden onze tocht over de Karl Johan. Het was redelijk vroeg en er waren gelukkig nog niet al te veel mensen op straat. Achtereenvolgens passeerden we Stortinget (de parlementsgebouwen), het Nationale theater en de universiteitsgebouwen. Er was een boekenfestival en vele uitgevers en boekverkopers hadden op straat stands ingericht. Vervolgens liepen we de heuvel op naar het koninklijk paleis. Daar aangekomen besloten we om naar het Vigelandspark te lopen, dwars door de wijk Frogner, een wijk die gekenmerkt wordt door imposante historische gebouwen en luxe stadsvilla's. Halverwege kwamen we langs een antiek en curiosamarkt, waar we naar hartelust rondgesnuffeld hebben. Inmiddels was het rond het middaguur toen we bij het Vigelandspark aankwamen en hebben we eerst een broodje gegeten voordat we het park ingingen.

Het Vigelandspark vind ik de mooiste plek op aarde door mensenhanden gemaakt. In het park staan meer dan 200 bronzen en granieten beelden die allen door de Noorse kunstenaar Gustav Vigeland zijn ontworpen. Veel beelden symboliseren de kringloop van het menselijk leven. De beelden aan weerszijden van de brug beelden allerlei menselijke emoties uit. Rondom de monoliet zijn alle levensstadia van de mens te zien.

Na het park uitgebreid bekeken te hebben zijn we teruggelopen naar het centrum, naar Aker brygge, een voormalig havengebied. Nu is het een modern winkel-, woon-, en uitgaanscentrum. De havenpakhuizen zijn verbouwd tot luxe winkelcentra, restaurants en kantoorgebouwen en aan het water zijn exclusieve appartementen verrezen. Ik herinnerde me hoe het er ruim 10 jaar geleden uitzag. Toen waren er slechts een paar restaurants, maar nu is er een lange aaneengesloten keten van eet- en drinkgelegenheden. Bij een restaurant stonden mensen in een rij voor de ingang te wachten: het bleek te gaan om een restaurant waar je onbeperkt spareribs kunt eten! Dat soort tafrelen zijn Marco en ik toch echt niet meer gewend. Aan de haven konden we lekker op een bankje in de zon een ijsje eten.
We vervolgden onze tocht over het Raadhuisplein. Hier was het festival Matstreif in volle gang. Er stonden tientallen kramen met allerlei soorten eetwaren en het was er bijzonder druk. We begonnen moe te worden na zolang door de stad te hebben gewandeld, dus we hebben niet veel moeite gedaan om iets mee te krijgen van het festival. Bij Akershus vesting aangekomen, hebben we nog heel even overwogen om het kasteel te bezichtigen, maar we waren allen te moe en vol van alle indrukken. Bij het hotel konden we lekker bijkomen in de lobby met kopjes thee en zelfgebakken pannekoekjes. s'Avonds ging iedereen bijtijds naar bed.

Op zondag was het minder fraai weer. Het was miezerig en er stond een frisse bries. We besloten deze dag een aantal musea te bezoeken, dan hoefden we niet al te veel buiten te lopen. We liepen van het hotel naar de oude haven om vandaar de veerboot te nemen naar het museumeiland Bygdøy. Eerst brachten we een bezoek aan het Vikingschipmuseum. Dit is een prachtig museum: het gebouw is speciaal ontworpen om de overblijfselen van een aantal vikingschepen te tonen. Ik was erg onder de indruk van de vormentaal van de Vikingen met de Keltisch aandoende decoraties met knopen, vlechtwerk en spiralen.

Na Vikingschipmuseum zijn we naar het Norsk Folkemuseum gelopen. Daar hebben we in het restaurant gelunched en vervolgens zijn we het openluchtgedeelte gaan bekijken. Dit bestaat uit een verzameling van oude woonhuizen, winkels en boederijen uit verschillende Noorse landsstreken. Het werd jammergenoeg steeds natter en kouder. Nadat we een uitgebreide ronde hadden gemaakt, zijn we bij het tentoonstellingsgebouw naar binnen gegaan. Hier zijn allerlei tentoonstellingen over o.a. de Samen en Noorse klederdrachten. Na verloop van tijd ging de vermoeidheid parten spelen en raakten we vol van indrukken. We besloten een kopje thee te drinken in het restaurant en vervolgens de veerboot van 15.00 uur te nemen naar het centrum.

Bij het hotel was het tijd om afscheid te nemen. Marco en ik pakten onze tassen en liepen naar de auto om terug naar Ulefoss te rijden. We waren om 19.00 uur thuis. Anny en Henny bleven nog een nacht in het hotel en zijn maandag naar Nederland gevlogen. Het was een bijzonder ontspannend, gezellig en boeiend weekend. Het was heel fijn om Anny en Henny weer te zien. De constructie om vanuit verschillende richtingen aan te reizen werkt goed en is voor herhaling vatbaar.

Een aantal tips. Ik had van tevoren op internet informatie opgezocht van de bezienswaardigheden die we wilden bekijken. Zo wisten we precies waar we moesten zijn, wat de openingstijden waren, hoe we er moesten komen en wat het zou kosten. Dat bespaarde veel tijd tijdens het weekend en het behoedde ons voor teleurstellingen. Zo bleek dat het bezoekersseizoen van het konkinklijk paleis al voorbij was, dat het raadhuis juist dit weekend dicht was vanwege de gemeenteraadsverkiezingen en dat de opera alleen rondleidingen heeft in het Noors.

Hoewel het geen opzet was om er een low budget weekend van te maken, zijn we verrassend voordelig uit geweest. Het hotel had als aardige bijkomstigheid dat er de gehele dag koffie en thee te gebruiken was in de lobby, evenals fruit. Om 15.00 uur s'middags konden pannekoekjes gebakken worden. Vanaf 18.00 uur was er een buffet, dat in de omschrijving op internet werd aangeduid als "light evening buffet", maar dat in de praktijk een volwaardige avondmaaltijd was. Hierdoor hoefden we niet te zoeken naar geschikte restaurants en geld uit te geven voor het diner. Toegegeven, er was geen kaart om uit te kiezen en de gerechten hadden geen bijzondere smaak, maar het was prima voedsel. Ook over het uitgebreide ontbijtbuffet viel niets te klagen. Er waren zelfs veel biologische producten! Het hotel zelf was wat ouder, maar degelijk gerenoveerd en sfeervol gedecoreerd. De beveiliging was prima geregeld.

Doordat we veel hebben gelopen, hebben we veel bespaard op transportkosten. Met een strippenkaart konden we precies met zijn vieren met de veerboot heen en weer naar Bygdøy. Op de entreegelden bij de musea konden Anny en Henny korting kregen als honnør / pensjonist. Hierdoor waren we veel goedkoper uit dan als we ieder voor zich de allom aangeprezen Oslo pass hadden aangeschaft.

Meer informatie: Visit Oslo en Clarion Collection Hotel Bastion.

Zie ook mijn weblog Oslotur.