torsdag 16. juni 2011

Pinksterweekend

Met de Pinksteren was Anny, de moeder van Marco, bij ons op bezoek. Marco had haar op vrijdagmiddag opgehaald van Gardemoen, de luchthaven bij Oslo. Op de weg naar huis kwamen ze in de pinksterfiles terecht, want alle stadsmensen wilden naar hun hutjes op het platteland. Bovendien was er een telefoonstoring, waardoor onze sms-jes niet doorkwamen. Gevolg was dat ik om 19.30 uur, zoals gepland, het eten klaar had, terwijl Marco en Anny pas om 21.30 uur aankwamen. Maar trek hadden ze, en ze konden meteen aan tafel.

Terwijl het in de rest van Noorwegen pijpenstelen goot en er grote overstromingen plaatsvonden, scheen bij ons volop de zon. We waanden ons aan de Franse Rivièra. Lekker luxe ontbijten, lunchen en dineren buiten op ons terras met het prachtige uitzicht over de blauwe Norsjø, de bergen in de verte, de wolkenloze hemel en de kwetterende vogeltjes om ons heen.

Zaterdag zouden Marco en ik dugnad (vrijwilligerswerk) doen bij Margrete en Eric, vrienden van ons die een openluchtconcert organiseerden in hun tuin. Anny ging natuurlijk mee. Aangezien het om middeleeuwse muziek zou gaan, zouden de vrijwilligers zich voor de gelegenheid in middeleeuwse stijl aankleden. Ik had tunieken gemaakt van jutezakken (lekker goedkoop materiaal met een stoere, grove uitstraling) en voor mezelf een jurk. Margrete heeft een hele kamer vol met allerlei soorten kleding en accesoires, en iedereen kon daar naar hartelust terecht voor hoofdkappen, omslagdoeken, schorten, riemen en wat dies meer zij. Marco en ik kregen als taak om de taverne te bemannen oftewel de partytent waar drankjes gekocht konden worden. Het was een mooie avond, met leuke muziek in een ontspannen, informele sfeer.

Op zondag hebben we een wandelingetje gemaakt. Het was warm, dus we maakten het niet te lang en gingen de benen afkoelen bij Nomestranda. Zoals het een Noors strandje betaamt waren er slechts een paar andere families, dus ruimte genoeg. Op de terugweg hebben we nog even rond gesnuisd in de bruktbutikk (winkeltje met curiosa en tweede handsspullen) in ons buurtschap Helgen. 's Avonds na het avondeten, toen het wat koeler was, hebben Marco en ik hard gelopen.

Tweede Pinksterdag was een vrije maandag en voelde als een cadeautje. We gingen nu wat eerder op pad om de warmte voor te zijn. We maakten een leuke en makkelijke wandeling naar de brandtoren bij de Hestefjell op 444 meter boven zeeniveau. Op de top waaide een lekker briesje. Na de wandeling hebben we het sfeervolle kappeltje van Landsmarka bekeken.

Dinsdag moesten Marco en ik gewoon werken. Anny heeft 's middags de bus naar Ulefoss gepakt en daar wat rondgekeken. Op het eind van de middag is ze met Marco mee naar huis gereden. Op woensdag heeft Marco haar naar Gardemoen gebracht. Eenmaal in Nederland was er een treinstoring, dus het duurde nog wel even voordat zij en Indy, haar trouwe viervoeter, weer verenigd werden. We kijken terug op een fijn bezoek.