søndag 13. mars 2011

Wordt microboer!

Het Deense bedrijf Økopift brengt bakjes op de markt warmee je zelf tuinkers en allerlei andere kruiden kunt kweken. Inclusief uit-papier-druk schaap met hekje. Ik zag ze vorige week bij de kassa van een bloemenzaak liggen. Normaal laat ik me niet zo makkelijk verleiden door kassakoopjes, maar als het ecologisch verantwoord is, ben ik er wel voor te porren. Zo werden we dus microboer, en een week later konden we oogsten. Jammie, zondags ontbijt met sterrekers en ei!

Tuinkers of sterrekers kun je ook verwerken in een maaltijdsalade. Dit recept is een van mijn favourieten, ooit gevonden in een promotiefolder voor biologische voeding:
  • 4 eieren
  • 750 gr krielaardappeltjes of andere kleine aardappeltjes
  • 2 avocado's
  • olijfolie
  • citroensap
  • 1 bakje tuinkers
  • peper
Kook de eieren hard, pel ze en snijd ze in stukjes. Kook de krielaardappels gaar, giet ze af en snijd ze in stukjes. Halveer de avocado's, verwijder de pitten en snijd het vruchtvlees in stukjes. Maak een dressing van 5 eetlepels olijfolie, 3 eetlepels citroensap en versgemalen zwarte peper. Schep de krieltjes, avocado's en eieren met de tuinkers en de dressing luchtig door elkaar. Garneer de salade eventueel met partjes citroen.

Meer info: Økopift.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar