lørdag 5. mars 2011

Vreugdekreet

Het is een heerlijke ochtend. Hoewel het zaterdag is, lukt het me niet om langer in bed te blijven liggen. Al om 07.30 uur staat de zon boven de heuvels aan de horizon te stralen. De lucht is strakblauw. Als ik in de woonkamer de gordijnen open doe, zie ik meteen dat de vogels ongeduldig op mij wachten. Ze krijgen een vol glas zonnepitten. Daarna even huisje doen: was opvouwen, vaatwasser uitruimen, hout uit de kelder halen, kachel aansteken en een grote pot thee zetten. Als een half uurtje later Marco het slaapkamerraam opent, staat hij oog in oog met een hert. Vanuit de woonkamerramen zien we er nog een paar: het is klaarlichte dag, maar ze hebben blijkbaar zo'n honger dat ze het er maar op wagen. Als we even later lui ontbijten, zien we voor het eerst dit jaar een paar dompapen (goudvinken) bij het vogelhuisje. Hun roze-rode kleur steekt prachtig af bij de witte sneeuw en de blauwe lucht. Reden voor een vreugdekreet!

3 kommentarer:

  1. Dat klinkt echt geweldig! (wel een beetje zielig voor de hongerige hertjes)

    SvarSlett
  2. als ik dit lees, kan ik haast niet wachten om naar Noorwegen te emigreren. prachtig, genieten. we staan nu op het punt te vertrekken naar Noord Nederland, fietstochten in de natuur maken, carnaval ontvluchten, en het huis aan onze 17-, 18-, en 20jarige kinderen en hun vrienden over te laten. over een jaar of wat hoop ik ook zulke dingen te kunnen schrijven. (in juni nemen we contact op voor een afspraak( hoop dat je snapt wie ik ben)) vennlig hilsen.

    SvarSlett
  3. Hei Valhalla en Marga! Bedankt voor jullie reacties. Leuk dat jullie mijn blog lezen! Marga zie ik graag van de zomer langskomen (ik weet wie je bent!). Het is inderdaad een beetje zielig voor de hertjes. Deze winter met enorm lage temperaturen heeft veel herten het loodje gelegd. Ook in de akker naast ons huis heeft een kadaver gelegen. Maar daar heeft de vos weer een paar goede maaltijden aan gehad, zo is de natuur nu eenmaal. We zijn blij dat onze boer en huisbaas niet van jagen houdt. Als wij een eigen huis hebben, zouden we een ruif willen neerzetten en dan bestellen we voor elke winter wel een paar rundballer (grote balen met stro). Vennlig hilsen, Amber

    SvarSlett