mandag 7. februar 2011

Werk: oppdatering

Het is ruim een half jaar geleden dat ik schreef hoe het ging met ons werk. Trouwe bloglezers begonnen te vragen hoe het daarmee staat. Hoog tijd dus voor een  up-date. Noren zouden zeggen: oppdatering.

De nieuwe serie speeltoestellen voor kinderen vanaf 6 jaar, is een bestseller. Zie het blogartikel: Een paar dagen uit het leven van een produktontwikkelaar. Met name in de regio Oslo worden de toestellen goed verkocht. De afgelopen maanden heeft Marco gewerkt aan de verbetering van een aantal bestaande speelstoestellen, zoals de Ufo: een schommel in de vorm van een schotel. Dit was een goed lopend product, totdat het uit de verkoop gehaald moest worden omdat de veiligheidsnormen aangescherpt werden en het product niet meer aan de normen voldeed. Inmiddels heeft Marco het product zodanig aangepast dat het aan de nieuwe normen voldoet en kan de schommel weer vollop verkocht worden. Op dit moment is Marco bezig om de serie speeltoestellen voor jonge kinderen vanaf 0 jaar te vernieuwen. De hele serie wordt in een modern jasje gestoken zodat ze qua uiterlijk past bij de serie voor de oudere kinderen. Over een paar maanden wil Søve Lekemiljø de catalogus voor 2011 uitbrengen en de bedoeling is dat de vernieuwde mini-serie daar een prominente plaats in krijgt.

Over mijn werk schreef ik voor het laatst in het blogartikel: Achtbaan. Mijn tijdelijke contract is met ruim twee jaar verlengd, tot eind 2012. Het gemeentebestuur heeft in december 2011 ook de financiële middelen beschikbaar gesteld voor de verlenging van het project. Dit betekent dat ik voorlopig door kan gaan met het begeleiden van Nederlanders bij hun verhuizing naar onze mooie gemeente. In het afgelopen jaar zijn een aantal Nederlandse families op basis van mijn begeleiding hierheen verhuisd. Zij wonen met tevredenheid in de gemeente en zijn bezig met het opbouwen van hun nieuwe leven in Noorwegen. Op dit moment werk ik intensief met een aantal families tegelijkertijd die binnen een paar maanden naar Nome zullen verhuizen. De meesten hebben hun arbeidscontract rond c.q. hun bedrijfsplan gereed en nu is de volgende opgave om de huisvesting voor elkaar te krijgen. Voor iedere familie moet een passend huurhuis gevonden worden. Het is een hele opgave om de juiste familie op de juiste plek terecht te krijgen. Maar tot nu toe is het altijd gelukt.

Op het eerste gezicht hebben zowel Marco en ik werk dat haast het tegenovergestelde lijkt aan de banen die we in Nederland hadden. Marco werkte in Nederland aan deursloten en stalen deuren, met name voor gevangenissen. Nu ontwikkeld hij speeltoestellen voor kinderen die onbezorgd en zonder remmingen willen spelen! Ik werkte in Nederland aan gemeentelijke herindelingen, vooral van gemeenten met naar verhouding weinig inwoners. Nu probeer ik het inwonertal van onze kleine plattelandsgemeente op peil te houden, zodat de gemeente zo lang mogelijk zelfstandig kan voortbestaan.

Maar lijkt ons werk oppervlakkig gezien heel anders, in principe draait het om hetzelfde. Marco is productontwikkelaar en heeft ook in zijn werk in Noorwegen te maken met veiligheidsnormen, materialen zoals staal en aluminium, productiemethoden zoals freezen en buigen, 3-D tekenen, het creatieve ontwikkelingsproces van idee via prototype naar eindproduct, enzovoorts. Ook tussen mijn werk bij de Nederlandse en de Noorse overheid zijn veel overeenkomsten. Ik ben verantwoordelijk voor de advisering aan het gemeentebestuur over mijn project: de werkwijze, de uitvoering en de voortgang ervan. Onderzoek, analyses, ontwikkeling, advisering, contacten onderhouden, het organiseren van overleg, rapporten schrijven, presentaties houden, zijn ook nu weer kernwoorden voor mijn werkzaamheden.

Uiteraard zijn er verschillen tussen ons werk in Nederland en dat in Noorwegen. Niet in de laatste plaats zijn dat culturele verschillen tussen de Noorse en de Nederlandse werkmentaliteit, verschillende manieren om vraagstukken te benaderen en verschillen in de manier van communiceren. Maar in deze verschillen ligt de uitdaging die wij zoeken in ons werkzame leven. Want werk is voor ons meer dan alleen geld verdienen. Wij willen ons ook graag persoonlijk ontplooien en ontwikkelen. Dat betekent niet dat het altijd makkelijk is. Integendeel, soms is het ronduit vermoeiend en soms zien we de uitdagingen waar we voor staan helemaal niet zitten. Maar toch zetten we er elke keer de schouders onder. Het geeft voldoening om goede resultaten te halen en te weten dat het bedrijf c.q. de organisatie onze inzet op prijs stelt. Dat geeft ons weer nieuwe zin. Op naar de volgende uitdaging!

1 kommentar:

  1. Hallo Amber en Marco, zomaar even een groetje van een mede emigrant en een mede blogschrijver. Leuk om jullie blog te lezen, maar wat een heftige start van jullie emigratie hebben jullie gehad !! Wel goed dat jullie door zijn gegaan en nu weer op een mooie nieuwe plek zitten. We wonen niet zo ver bij elkaar vandaan, wij wonen in Stathelle (in de buurt van Porsgrunn) en ik werk bij het cursuscentrum AOF in Skien, dat is helemaal niet zo ver bij jullie vandaan geloof ik. Succes met alles en ik zal jullie blog regelmatig lezen !! Groetjes Gina Olthuis, www.familieolthuis.blogspot.com

    SvarSlett