onsdag 1. september 2010

Rozenbotteljam

Gisterenavond hebben we rozenbotteljam gemaakt. Vanuit het raam van de woonkamer zagen de rode bottels er zo verleidelijk uit dat ik het niet kon weerstaan om ze te plukken en er jam van te maken. Het was wel avontuurlijk. Ik had nog nooit eerder rozenbotteljam gemaakt. We wisten niet wat voor bottels het waren, maar op internet leerden we dat er geen giftige bottels zijn. De bottels waren behoorlijk hard. Zelfs na lang koken was er nog geen sprake van moes. Toen hebben we de staafmixer er op gezet en flink veel water erbij gedaan. Na het zeven hadden we precies een liter concentraat. Vervolgens een kilo geleisuiker erbij, maar dit bleek iets teveel van het goede zijn. Het resultaat is een mierzoete jam met een vleugje rozenbottelsmaak. Nou ja, alles moet de eerste keer zijn en dan is het misschien niet eens zo slecht uitgevallen. We hebben drie kleine weckpotten kunnen vullen. Alleen al voor de kleur is het een prachtig gezicht. We kunnen de jam op de boterham doen, door de kefir roeren of wellicht gebruiken als vulling voor een taart. Dat wordt zoet en zomers smullen in de donkere wintermaanden.

2 kommentarer:

  1. De foto ziet eruit als een prachtig stukje vakmanschap :) Ik zou bijna zeggen dat je de tekst gewoon weg moet laten om er geen afbreuk aan te doen maar je schrijft zo leuk...... :)

    SvarSlett
  2. ik wil ook rozenbotteljam maken
    want ik heb diverse rozen in ons tuintje staan.

    maar hoe weet ik nu of ik ook die rozenbottels kan gebruiken?

    ik heb de klimroos new dawn (geurend) en
    mini roosjes.in rood en wit.en grote paarse klimrozen.en rozen struiken.helaas weet ik niet van alle klimrozen en rozen struiken de namen.

    SvarSlett