søndag 19. september 2010

Feel good sjaal en muts

's Nachts daalt de temperatuur naar 5 graden boven nul en de dagen worden korter. Overal staan paddestoelen en de blaadjes van de bomen verkleuren. Kortom, het is herfst in Noorwegen. Mijn borduurspullen heb ik weggeborgen, het kriebelt om te breien. Wol door mijn vingers laten glijden, de belofte van behagelijk breiwerk om mijn lijf terwijl het buiten almaar kouder wordt... Maar ik wil geen nieuwe wol kopen voordat ik iets zinnigs heb gedaan met de wol van vorig jaar. Het is lekkere dikke wol, gemêleerd met groen, oker, staalblauw en paars. Prachtig en in een opwelling gekocht: ik zou wel zien wat ik er van zou maken.

Na een zestal pogingen heb ik de wol eind vorige winter maar weggestopt. Wat ik ook probeerde, het lukte niet. Telkens was het niet wat ik ervan verwachte. Uren kon ik zitten breien, om het vervolgens in een aantal minuten weer uit te halen. Marco noemt de wol plagend "uithaalwol". Ik wist dat ik een barrière over moest. Daarom heb ik uiteindelijk gebruik gemaakt van een beproefd patroon. Het resultaat is helemaal naar mijn zin met die vrolijke reuze pompoen boven op de muts en de zwierige franjes aan de sjaal. Er is nog teveel wol over om het er nu maar bij te laten, maar de "feel good sjaal en muts" hebben me net genoeg moed gegeven om een nieuw breiproject aan te gaan met de overige wol. Wat dat is hoop ik in een volgend blog te kunnen presenteren...

Høsten har kommet i Norge og dermed behovet mitt for å strikke. Likevel vil jeg ikke kjøpe ny ull før jeg har brukt ullen som jeg kjøpte i fjor. Det er en fin, tykk ull i en blanding av ulike farger: grønn, oker, stålblå og lilla. Etter noen forsøker har jeg likevel stoppet å strikke med denne ullen på slutten av vinteren. Det lyktes bare ikke. Jeg har rekket det opp flere ganger. Jeg visste at jeg måtte bryte en barrière nå. Derfor har jeg brukt et anerkjent mønsteret. Resultatet er vellykka og jeg er kjempefornøyd med skjerfet og lua. Denne "feel good strikkinger" har gitt meg nettopp nok mot til å begynne med et nytt strikkeprosjekt med resten av ullen. Hva som dette er håper jeg å presentere i en neste blog...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar