fredag 25. juni 2010

Toptur naar Murefjell

Mijn collega's en ik hebben afgelopen week de laatste toptur gemaakt van dit seizoen. Doel van de wandeling was de Murefjell dat midden in het gelijknamige natuurreservaat ligt. We parkeerden de auto's bij de schietvereniging van Ulefoss en liepen via Muren en de historische resten van de Bygdeborg (een burcht) naar het topje op 266 meter. Daar vandaan hadden we een prachtig uitzicht over de groen beboste bergen van Ulefoss richting Skien.

Onderweg kwamen we een aantal orchideesoorten tegen, waaronder de nattfiol (welriekende nachtorchis). Deze soort is in Nederland wettelijk beschermd en staat op de Nederlandse Rode lijst van planten als zeer sterk afgenomen en zeldzaam. In het Murefjell natuurreservaat is de nattfiol ook beschermd, maar daar komt de soort nog veelvuldig voor, evenals op vele andere plekken in Nome. Het was prachtig warm weer. Een aantal gingen na afloop van de wandeling zwemmen in een meer. De verleiding voor mij was groot, maar de avond doorbrengen met mijn lieve Marco was een nog veel grotere verleiding.

Ik ga de wandelingen missen de komende tijd. In het begin was het voor mij even wennen aan alle nieuwe collega's, maar vooral de laatste paar wandelingen hadden we een leuk clubje van dezelfde mensen en was de sfeer erg gezellig en ontspannen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar