lørdag 15. mai 2010

Holmenkollstafetten

Afgelopen zaterdag heb ik samen met collega's meegedaan aan de Holmenkollstafetten in Oslo: de grootste estafetteloop ter wereld met meer dan 28 000 deelnemers! Vanuit het gemeentehuis deden we mee met 10 mannen en vier vrouwen. Er waren 15 etappes en ik was ingedeeld bij etappe 6: een redelijk zware etappe van 1,3 kilometer. De zwaarte zat 'm vooral in de stijle helling. Gelukkig was ik getraind en kon ik de hele tijd blijven lopen, hoewel ik me mijn eindspurt anders had voorgesteld, zo uitgeput was ik toen ik het wisselpunt naderde.

We deden niet mee voor de snelste tijd, maar voor het meedoen en het gezellig samenzijn. Ik was invaller voor een collega die zich aanvankelijk opgegeven had en die zich later had teruggetrokken. Naarmate de startdatum naderde, trokken zich meer collega's terug en uiteindelijk hebben we de 15 etappes met zijn 14-en geklaard. Er waren er meerderen die het lopen tegen vonden vallen, want zelfs voor een ongetraind iemand is een etappe van 650 meter natuurlijk lang. We zijn 837ste geworden van de 912 teams in onze klasse.

Het wisselen van de "pinne", het stokje, verliep niet zonder problemen. Ik verwachte het stokje te krijgen van Morten, maar mijn verbazing was groot toen Espen er mee aan kwam zetten. Het bleek dat Espen in de drukte bij zijn wisselpunt Morten niet had kunnen vinden en toen maar doorgelopen was. Stakkers Morten heeft later, toen hij in de gaten kreeg dat zijn wachten tevergeefs was, voor spek en bonen zijn etappe gelopen. Overigens was zowel de organisatie van de Holmenkollstafetten als onze eigen deelname zeer Noors oftewel behoorlijk chaotisch. Daar moest ik als Nederlander wel aan wennen. 's Avonds hebben we met zijn allen gezellig gegeten in een restaurant. We voelden ons allemaal kampioenen! Zie ook: http://www.holmenkollstafetten.no/.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar