søndag 11. april 2010

Voorjaarsbloemen

Was het met de Pasen mistig en druilerig, afgelopen weekend hebben we volop zon gehad. Op het Norsjø ligt weliswaar nog een 15 centimeter dikke ijslaag, maar het ijs wordt bros en het donkere water onder het ijs wordt steeds beter zichtbaar.

Op het terras naast ons huis, dat via de openslaande deuren vanuit de woonkamer bereikbaar is, hebben we de tuinset geïnstalleerd en lekker in de zon gezeten.

Marco heeft de spijkerbanden van de auto's verwisseld voor de lichte zomerbanden.

Bij het hardlopen draag ik sinds deze week mijn kniebroek. De dikke, lange trainingsbroek, muts en handschoenen zijn niet meer nodig. Een deel van de zomerkleren heb ik te voorschijn gehaald en de dikste truien onderin de kast gelegd. Maandag ga ik voor het eerst sinds maanden met een rokje naar het werk, weliswaar nog met een maillot eronder en lange laarzen.

In de tuin staan voorjaarsbloemen, waaronder hestehov, dat ik heb leren kennen door mijn eerste Noorse leesboekje "Humlenes blomsterbok" (het bloemenboek van de hommels). De hestehov is een van de eerste lentebloemen en het teken dat de hommels hun holletjes kunnen verlaten. Er is eten te vinden! Van de andere voorjaarsbloemen ken ik de naam niet en ik kan ze ook niet vinden in "Norges dyr og planter" (Dieren en planten van Noorwegen). Die kennis komt vast wel in de loop van de jaren.
De dierenscore van vandaag: een ree in de tuin en een vos die op het weiland de ganzen achterna zat. Met uitzondering van de vogels natuurlijk en de bruine tijger van de buren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar