søndag 7. februar 2010

Ziek

Ik ben ziek. Mijn hoofd zit vol watten en uit mijn neus stroomt water. Mijn keel schreeuwt en mijn hoest klinkt rauw. Al voor de Scandinaviëdag voelde ik me niet 100%. De beurs was fysiek erg zwaar. Halverwege begaf mijn stem het bijna en aan het eind van de dag kon ik haast niet meer op mijn benen staan. Daarna gewoon weer vrolijk verder gegaan met (over)werken, feesten en sporten. Tja, dan gaat het niet goed. Boontje komt om zijn loontje. Eigen schuld, dikke bult. Moet ik maar beter naar mijn lichaam luisteren. Maar ziek zijn op juist deze dag is een extra kwelling. De lucht is strakblauw, de zon staat hoog aan de hemel en de sneeuwcondities zijn goed. Kortom, een ideale dag voor een mooie skitocht. Alleen voor Marco, want ik kan mijn waterige oogjes amper open houden.

Iets waar ik mij niet in vergist heb toen ik naar Noorwegen verhuisde, is dat het leven met al zijn dagelijkse beslommeringen ook hier gewoon geleefd wordt. Iedere dag gaat de wekker om 06.30 uur voor weer een werkdag. Dat was in Nederland zo en dat gaat hier ook zo. Je hoofd stoten aan een openstaand aanrechtdeurtje, je vingers snijden aan een vel papier, een veeg modder oplopen aan je net gewassen schone broek, en verkoudheid en griep... dat komt ook hier allemaal voor. Niet meer of minder dan in Nederland, maar het is er wel.

In mijn werk en dagelijkse omgang met mensen die geïnteresseerd zijn in een verhuizing naar Noorwegen blijf ik me verbazen over de al te romantische verwachtingen die velen hebben bij een emigratie:
  • Psychische problemen op het werk in Nederland? In Noorwegen heb je daar geen last van

  • Problemen in het huwelijk? Emigratie kan juist je relatie redden

  • Heeft je partner geen zin in emigratie? Als ze eenmaal hier zit dan slaat ze wel om

  • Geldproblemen in Nederland? Hier ligt het goud op straat

  • Weet je niet wat voor baan je wilt in Nederland? In Noorwegen ligt het carriêrepad voor je klaar

  • Spreek je geen woord Noors en je wilt alles aanpakken? Je krijgt meteen een baan aangeboden
En dan nog de mensen die denken dat Noorwegen een onontwikkeld gebied is, een soort Afrika, maar dan met sneeuw en ijs. "Tja, ik heb geen ervaring als boer, maar als ik in Noorwegen eigenhandig een boerenbedrijf opbouw dan kan ik na een aantal jaar de lokale bevolking onderwijs gaan geven." Net of er in Noorwegen geen landbouwuniversiteiten en land- en tuinbouwscholen zijn! "Nee, ik weet niet of Noren spekpannekoeken lusten, maar wij gaan het gewoon aanbieden inclusief op iedere tafel een grote fles met stroop."

De zon schijnt helder en licht door de grote ramen van onze woonkamer en zorgt voor een aangename warmte. De raamkozijnen vormen de omlijsting van een ansichtkaart met het dichtgevroren meer, omringd door witbesneeuwde bergen en daarboven een strakke blauwe lucht. Noorwegen is een paradijs. Zelfs als ik snipverkouden ben.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar