søndag 10. januar 2010

Het hert van elf uur en andere gewoontedieren

In de sneeuw voor ons huis lopen talloze sporen. De meeste sporen zijn gemaakt door de schare herten die regelmatig een vaste ronde maken in de bossen en velden rond ons huis waarbij ze ook onze tuin uitgebreid aandoen. Op zoek naar eten schrapen ze met hun hoefjes in de sneeuw en knabbelen ze aan sprietjes en twijgen. Bij romjul namen we om elf uur 's avonds regelmatig een hert waar die aan de appelbomen voor ons huis stond te knabbelen. Zodra we 'm signaleerden deden we alle lampen in de woonkamer uit en dan zagen we zijn donkere silhouet tegen de witte sneeuw die door het maanlicht werd verlicht. Dat wilde dieren hun vaste routines kennen hadden we al in Etnedal ontdekt. Daar hadden we een eekhoorn die om half negen 's ochtends een vaste ronde maakte langs de bomen en struiken in onze tuin en dan ook vaak even het vogelhuisje aandeed. Je weet immers maar nooit wat voor lekkers daar te vinden is!

Marco en ik hebben allebei werk dat een behoorlijke portie creativiteit, zelfstandigheid en eigen initiatief vereist. Bovendien houden we van uitdagingen in ons werk. We zijn goed in wat we doen, dus er is "never a dull moment". Sterker nog, elke werkdag beleven we avonturen. Is het niet met onze collega's of onze leidinggevenden, dan wel met klanten en bezoekers. Om niet te spreken over de produkten waaraan we werken, zoals het bedenken en ontwikkelen van nieuwe speeltoestellen, het maken van handleidingen, websites met informatie over verhuizing naar Noorwegen, brochures en het organiseren van cursussen.

Is ons werk verre van routinematig, thuis houden we van structuur en overzicht. Dat klinkt niet erg sexy. Misschien zouden sommige mensen ons saai noemen. Dit is voor mij echter de enige manier waarop ik mijn werk vol kan houden. Dat goldt al zo met mijn baan in Nederland waarbij ik zeer lange en stressvolle werkdagen draaide. Nu maak ik geen lange werkdagen meer, maar de hele dag in een Noorse werkomgeving met stukken lezen in het Noors, e-mail schrijven in het Noors, telefoongesprekken in het Noors en vergaderingen in het Noors, dat vreet gewoonweg veel energie. Maar de hang naar routines zit ook in de aard van mijn beestje. Ik kan zo ontzettend genieten van mijn ontbijtje: een kopje thee en een bruine boterham met honing. Iedere dag, behalve op zondag want dan hebben we ei bij het ontbijt. Dat doe ik al 20 jaar zo, maar ik kan er geen genoeg van krijgen. Zo'n heerlijke manier om de dag te beginnen!

Ik houd er van om bepaalde routines te hebben. Ze geven me een rustig gevoel en ik hoef minder na te denken over hoe ik bepaalde dingen moet doen. En saai is mijn leven niet. Ik vind mijn leven spannend en uitdagend genoeg met het werk dat ik doe, mijn hobby's, sporten en het leven in ons nieuwe land. Met mijn routines verschil ik niet van wilde dieren. Daar voel ik me op een vreemde manier heel goed bij. Beestachtig goed!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar