søndag 29. november 2009

Julebord

Kerst is in aantocht en dat betekent ook de tijd voor Julebord, het traditionele kerstetentje van het werk. Ik heb dit jaar mijn tweede Julebord meegemaakt en het was ook deze keer weer een uitbundig feest. Er hadden zich 30 mensen aangemeld. 's Avonds werden we bij binnenkomst op het Rådhus ontvangen med een glaasje gløgg, een soort glühwein. Iedereen had zich feestelijk aangekleed. Toen iedereen verzameld was, mochten we naar de kantine waar de tafels in een grote u-vorm aan elkaar waren geschoven en prachtig waren gedekt met rode lopers, kerststerren en kaarsen.

Het Julebord werd officieel geopend door het personeelshoofd. Vervolgens mocht iedereen in groepjes naar het buffet dat in een hoek van de zaal opgesteld stond. Daar konden we het traditionele kersteten opscheppen: pinnekjøt (schapevlees op bot), ribber (varkensspek met zwoerd), gekookte aardappelen, bruine saus, jus, koolraapstamppot en rode kool. Ook was er rode wijn in overvloed. Tijdens het eten werd er meerdere malen gespeecht, waarbij er veel te lachen viel over de grappige vergelijkingen en kwinkslagen.

Na het eten was het tijd voor de konkurranse oftewel de spelletjeswedstrijd. We werden in vier groepen verdeeld en per groep moesten we om beurten naar vier verschillende posten waar iemand van het feestcomite ons opwachte. Bij de eerste post kreeg mijn groep een aantal foto's van bekende persoonlijkheden te zien waarvan we de naam moesten raden. Bij de volgende post moesten we vragen beantwoorden over wapenfeiten van de gemeente, zoals het hoogste en het laagste geografische punt en het cijfer dat op de putdeksels staat. Daarna was er een post waarbij we muziekfragmenten kregen te horen uit verschillende tijden waarvan we de naam van de zanger/band en het muziekstuk moesten raden. Tot slot moesten we een limerick maken waarbij een aantal woorden van te voren al bepaald was. De stemming was jolig en opgewekt.

Na de konkurranse gingen we naar het gebouw van de voetbalvereniging aan de overkant van de straat. In de grote zaal konden we ons feest voortzetten. Ook hier was alles mooi versierd. Vanaf dit punt moest iedereen zijn eigen drank verzorgen en iedereen had dan ook zijn eigen blikjes bier, flessen wijn of sterker spul meegebracht. De groepen moesten een voor een hun limerick voorlezen en daarna werden, na rijp beraad van het feestcomite, de eindscores bekend gemaakt. De winnende groep werd gehuldigd met chocolade medailes. Vervolgens ging de muziek aan en was het dansen en feesten. Sommigen gingen stijldansen en anderen gingen lekker discoen. Het was echt super gezellig. Rond drie uur 's nachts kreeg ik een lift aangeboden van onze buurman die zijn vrouw, een collega van mij, kwam ophalen. Dat was fijn, want daardoor hoefde Marco mij niet op te komen halen, hoewel de lieve schat wel helemaal was opgebleven voor mij. Ik had een heerlijke avond gehad.

Jammergenoeg voelde ik me de volgende dag wat minder. Lekker uitkateren was er niet bij, want ik had me aangemeld voor de ryddingsgjeng: de schoonmaakploeg. Met z'n drieën waren we na 2,5 uur klaar. Als beloning konden we de restjes van het kersteten mee naar huis nemen, dus toen konden Marco en ik lekker samen knabbelen van de pinnekjøtt en ribber.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar